k
2025
Interpretační přístupy Zdeňka Kožmína k básnickým textům (a jejich využití ve vysokoškolské výuce)
ZÁHORA, Jakub
Základní údaje
Originální název
Interpretační přístupy Zdeňka Kožmína k básnickým textům (a jejich využití ve vysokoškolské výuce)
Název česky
Interpretační přístupy Zdeňka Kožmína k básnickým textům (a jejich využití ve vysokoškolské výuce)
Název anglicky
Zdeněk Kožmín's interpretative approaches to poetic texts (and their use in university teaching)
Vydání
Čteme si uprostřed nekonečna. Konference u příležitosti 100. výročí narození Zdeňka Kožmína, 2025
Další údaje
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova česky
Zdeněk Kožmín; interpretace básní; teorie interpretace; vysokoškolská výuka; pedagogika
Klíčová slova anglicky
Zdeněk Kožmín; poetry interpretation; theory of interpretation; university teaching; pedagogy
V originále
Příspěvek se zabývá metodologickým přístupem Zdeňka Kožmína k literární analýze a interpretaci básní, zvláště jeho konceptem tzv. zvětšenin. Pojednává o tom, jak Kožmín jejich prostřednictvím přesouval pozornost od dominantního postavení jazyka k analýze časoprostoru či klíčových motivů a jejich vztahů. Součástí tématu je také uvedení některých možností, jak lze tyto metody využít v současné vysokoškolské výuce zaměřené na interpretaci básní. Příspěvek vychází především z Kožmínova pedagogického úsilí přiblížit poezii studentům, demonstrovat její relevanci pro žitou realitu a její schopnost obnovovat výrazové a významové možnosti jazyka.
Anglicky
The presentation deals with Zdeněk Kožmín's methodological approach to literary analysis and interpretation of poems, especially his concept of so-called enlargements. It discusses how Kožmín used them to shift attention from the dominant position of language to the analysis of space-time or key motifs and their relationships. The topic also includes some possibilities for how these methods can be used in contemporary university teaching focused on the interpretation of poems. The presentation is based primarily on Kožmín's pedagogical efforts to bring poetry closer to students, demonstrate its relevance to lived reality, and its ability to renew the expressive and meaningful possibilities of language.
Zobrazeno: 7. 11. 2025 08:02