k 2025

Interpretační přístupy Zdeňka Kožmína k básnickým textům (a jejich využití ve vysokoškolské výuce)

ZÁHORA, Jakub

Základní údaje

Originální název

Interpretační přístupy Zdeňka Kožmína k básnickým textům (a jejich využití ve vysokoškolské výuce)

Název česky

Interpretační přístupy Zdeňka Kožmína k básnickým textům (a jejich využití ve vysokoškolské výuce)

Název anglicky

Zdeněk Kožmín's interpretative approaches to poetic texts (and their use in university teaching)

Autoři

ZÁHORA, Jakub (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Čteme si uprostřed nekonečna. Konference u příležitosti 100. výročí narození Zdeňka Kožmína, 2025

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova česky

Zdeněk Kožmín; interpretace básní; teorie interpretace; vysokoškolská výuka; pedagogika

Klíčová slova anglicky

Zdeněk Kožmín; poetry interpretation; theory of interpretation; university teaching; pedagogy
Změněno: 26. 9. 2025 21:10, Mgr. et Mgr. Jakub Záhora, Ph.D.

Anotace

ORIG EN

V originále

Příspěvek se zabývá metodologickým přístupem Zdeňka Kožmína k literární analýze a interpretaci básní, zvláště jeho konceptem tzv. zvětšenin. Pojednává o tom, jak Kožmín jejich prostřednictvím přesouval pozornost od dominantního postavení jazyka k analýze časoprostoru či klíčových motivů a jejich vztahů. Součástí tématu je také uvedení některých možností, jak lze tyto metody využít v současné vysokoškolské výuce zaměřené na interpretaci básní. Příspěvek vychází především z Kožmínova pedagogického úsilí přiblížit poezii studentům, demonstrovat její relevanci pro žitou realitu a její schopnost obnovovat výrazové a významové možnosti jazyka.

Anglicky

The presentation deals with Zdeněk Kožmín's methodological approach to literary analysis and interpretation of poems, especially his concept of so-called enlargements. It discusses how Kožmín used them to shift attention from the dominant position of language to the analysis of space-time or key motifs and their relationships. The topic also includes some possibilities for how these methods can be used in contemporary university teaching focused on the interpretation of poems. The presentation is based primarily on Kožmín's pedagogical efforts to bring poetry closer to students, demonstrate its relevance to lived reality, and its ability to renew the expressive and meaningful possibilities of language.
Zobrazeno: 7. 11. 2025 08:02