V originále
Zpráva, uveřejněná v sekci Aktuality na webových stránkách Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě, informuje o odborné přednášce věnované Archeologickému informačnímu systému České republiky (AIS ČR), která se uskutečnila dne 21. října 2025 v rámci výuky předmětu Terénní teorie a praxe. Studenti 1. ročníku se seznámili s procesem evidence, nahrávání a správy archeologických dat a s nástroji systému AIS ČR. Přednášku vedl Mgr. Tomáš Pavloň společně s kolegy z Archivu AIS ČR, kteří představili mimo jiné Archeologický pas, Archeologický atlas ČR, digitální archiv a systém TEATER pro správu archeologické terminologie. Součástí programu byla také prezentace knihovny 3D modelů archeologických nálezů, umožňující detailní digitální vizualizaci. Studenti si mohli prakticky vyzkoušet práci s Archeologickou mapou ČR. Akce přispěla k prohloubení znalostí studentů a podpořila jejich orientaci v digitálních nástrojích současné archeologické praxe.
Anglicky
The report, published in the News section of the Faculty of Philosophy and Science, Silesian University in Opava, summarizes a lecture on the Archaeological Information System of the Czech Republic (AIS CR) held on October 21, 2025, as part of the course Field Theory and Practice. First-year students were introduced to the process of recording, uploading, and managing archaeological data and to the main tools of the AIS CR. The lecture was delivered by Mgr. Tomáš Pavloň together with colleagues from the AIS Archive, who presented systems such as the Archaeological Passport, the Archaeological Atlas of the Czech Republic, the Digital Archive, and TEATER, an interactive database of archaeological terminology. The presentation also included the 3D model library, allowing detailed visualization of archaeological artefacts and monuments. Students gained hands-on experience with the Archaeological Map of the Czech Republic. The event deepened students’ understanding of digital tools in modern archaeology and enhanced their professional preparation.