ARTAVTBP50 Mass communication

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Michal Novotný (lecturer)
Mgr. Bc. Michal Novotný (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Bc. Michal Novotný
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal
Timetable
Thu 12:15–13:00 H9
  • Timetable of Seminar Groups:
ARTAVTBP50/A: Thu 13:05–13:50 H9, M. Novotný
Prerequisites (in Czech)
FORMA(P)
nejsou definovány
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je napomoci studentům orientovat se v současném mediálním a informačním prostředí. Seznámí je se základními teoretickými pojmy a moderními trendy, nabyté teoretické znalosti si následně ověří v praxi.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní pojmy – charakteristika, typologie masové komunikace
  • 2. Masa a další pojmy, základní modely, schémata v toku informací
  • 3. Typologie médií – tištěná média (význam knihy, tištěná periodika – pozitiva a negativa novin a časopisů)
  • 4. Typologie médií – elektronická média (film, rozhlas, televize, paměťová média, internet, další média; charakt., klady a zápory)
  • 5. Žánr a jeho charakteristika, mediální logika a formát, svoboda médií, rovnost a rozmanitost
  • 6.–7. Objektivita a informační kvalita, morálka, etika, komercionalizace a její důsledky, postmodernismus
  • 8. Bulvár a bulvarizace – vývoj a charakteristika, bulvární žurnalistika, indikátory, bulvarizace a její základní prvky
  • 9. Charakteristika online komunikace – komunikace na webu, základní typologie služeb
  • 10. Webové prohlížeče, média a marketing na webu, webové utility a nástroje
  • 11. Základní typologie a funkcionalita sociálních sítí
  • 12. Nejoblíbenější sítě, fenomén Facebook
  • 13. Nové trendy v sociálních sítích, Instant Messaging; výběr a využití sociální sítě ve zpravodajství
Literature
    required literature
  • BEDNÁŘ, V. Internetová publicistika. Praha: Grada, 2011.
  • KOL. AUTORŮ. Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky. Proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií teoreticky i prakticky. Praha: Univerzita Karlova, 2009.
  • MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. info
  • URBAN, L., DUBSKÝ, J., MURDZA, K. Masová komunikace a veřejné mínění. Praha: Grada, 2011. info
    recommended literature
  • BEDNÁŘ, V. Marketing na sociálních sítích. Brno: Computer Press, 2011.
  • BEDNAŘÍK, P. – JIRÁK, J. – KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: Od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011.
  • HOCHELOVÁ, V. Slovník novinárskej teórie a praxe. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2000. Kol. aut. 10 let v českých médiích. Praha: Portál, 2005.
  • KONČELÍK, J. – VEČEŘA, P. – ORSÁG, P. Dějiny českých médií 20. století. Praha: Portál, 2010.
Teaching methods
lectures, seminars, class discussion, presentations, homework
Assessment methods (in Czech)
Účast na seminářích (75 %)
Zápočtová prezentace
Zápočtový test
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/ARTAVTBP50