ARTKSPBP09 Dějiny světové kinematografie II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (přednášející)
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem cyklu přednášek a projekcí je ve dvou semestrech podat základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie až do současnosti, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly, díla a osobnosti, jejich vzájemné vztahy a návaznosti na jiné umělecké druhy, a to nejen z hlediska filmového (estetická a biografická rovina dějin kinematografie), ale také včetně souvislostí společensko-politických, ekonomických, uměleckých, z hlediska životního stylu obecenstva, chování diváků, trendů v distribuci apod., jež kinematografii té které doby do značné míry determinují a naopak jsou jí rovněž zpětně ovlivňovány. Přednášky a seminární projekce jsou základem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí dalších specializovaných předmětů.
Osnova
  • 1. Poválečná skandinávská kinematografie, poválečný britský film a Latinská Amerika 2. Poválečné kinematografie východní a střední Evropy 3. Umělecký film a idea autorství 4. Éra Nového Hollywoodu 5. Nové vlny a Nový film v západní Evropě 60. a 70. let 6. Kinematografie východní Evropy v 60. až 80. letech 7. Kinematografie Latinské Ameriky od 60. let 8. Dokumentární a politický film po roce 1960 9. Asijská kinematografie od 80. let do současnosti 10. Trendy evropské kinematografie posledních dekád 11.–12. Americký film posledních dekád 13. opakování
Literatura
    povinná literatura
  • GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha 2004.
  • MONACO, J. Nová vlna. Praha 2001.
  • BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha 2011.
  • DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. Praha 2012.
    doporučená literatura
  • HERFURT, I. Zlatý fond světové kinematografie. Praha 1986.
  • MONACO, J. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha 2004.
  • BERGAN, R. Film. Praha 2008.
  • NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha 2010
  • RÖWEKAMP, B. Hollywood. Brno, 2004.
  • PLAŹEWSKI, J. Dějiny filmu 1895–2005. Praha 2009.
  • kali
  • TÖTEBERG, M. (ed.). Lexikon světového filmu. Praha 2005.
  • hla
  • BISKIND, P. Bezstarostní jezdci, zuřící býci: jak generace sexu, drog a rokenrolu zachránila Hollywood. Praha 2012.
  • BEIER, B. Kronika filmu. Praha 1995.
  • KUPŚĆ, J. Malé dějiny filmu: ilustrovaný průvodce světovou kinematografií od počátků po současnost. Praha 1999.
  • Kezich, T. Federico: Fellini, život a filmy. Praha 2011.
  • D’AGOSTINI, P. Legendární filmy. Praha 2009.
  • SOVA, D. B. Zakázané filmy. 125 příběhů filmové cenzury. Praha 2005.
  • FILIMONOV, V. P. Andrej Tarkovskij: skutečnost a sny o domově. Červený Kostelec 2018.
Metody hodnocení
písemný test, písemná analýza vybraného díla, ústní zkouška

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/ARTKSPBP09