ARTKSPBP31 Současná evropská kinematografie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2024

Předmět se v období zima 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Bébarová (přednášející)
Mgr. Jana Bébarová (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Bébarová
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na základní orientaci v evropských kinematografiích od 80. let do současnosti. Výklad se bude věnovat seznámení s nejvýznamnějšími filmovými tvůrci a díly tohoto období, stejně jako popisu zásadních trendů a vývojovými tendencemi v rámci kinematografií i televizní tvorby evropských států v jednotlivých desetiletích. Zajímat nás bude rovněž společensko-politický, hospodářský a širší kulturní kontext nejdůležitějších evropských děl. Součástí výuky bude také představení významných osobností (scenáristů, režisérů, kameramanů, herců, hudebních skladatelů, střihačů či mistrů zvuku aj.) a jejich tvorby. Cílem kurzu je, aby studenti získali praktickou orientaci v dějinách evropské kinematografie posledních let, která jim bude nezbytnou studnicí vědomostí, ale i cennou oporou či inspirací při realizaci vlastních projektů. Na přednášku budou navazovat studijní projekce k dějinám evropské kinematografie a televizní tvorby.
Osnova
  • 1. Odliv diváků a stav evropské filmové produkce v 80. letech (technologické proměny, estetické změny) 2. Evropská filmová postmoderna (změna pozice umělecké kinematografie, nemožnost vyprávět příběh, neobarokní vize, propojení se světem TV, reklam a videoklopů, dialog s jinými uměními) 3. Nová témata a práce s formálními prostředky v evropských produkcích v 90. letech (reflexe sociálních problémů, sebereflexivní kinematografie, sexualita, ženy a queer cinema) 4. Film jako dokument (vliv digitálních kamer, hnutí Dogma) 5.–6. Neoklasicismus – film jako obraz (práce s klasickými formami až ke specifickým žánrům) 7.–8. Cinema jako hra (narušování hranic kinematografie) 9.–10. Film jako umělecké dílo (radikálnost v autorských výpovědích) 11. Spektakulární podívaná (manýristické tendence v evropských dílech, vztah k opeře, divadlu a výtvarnému umění) 12. Rozvoj televizních formátů v evropských produkcích a vzestup seriálového vyprávění příběhů 13. Opakování
Literatura
    povinná literatura
  • BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha 2011.
  • NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha 2010
  • DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. Praha 2012.
    doporučená literatura
  • BARSAM M. R. Non-fiction film. Bloomington: Indiana University Press, 1992.
  • GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha 2004.
  • CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002.
  • PLAŹEWSKI, J. Dějiny filmu 1895–2005. Praha 2009.
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
písemný test, ústní zkouška, písemná analýza vybraného díla

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTKSPBP31