FPF:UCJCN095 "Drill and dream - Course Information
UCJCN095 German literature: Drill and dream
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2008
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Marlen Budiová (lecturer)
prof. Dr. Phil. Habil Klaus Werner (lecturer)
Marlen Budiová (seminar tutor)
prof. Dr. Phil. Habil Klaus Werner (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. Dr. Phil. Habil Klaus Werner
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Secondary School Teacher Training in German (programme FPF, M7504)
- Course objectives (in Czech)
- Stručná anotace předmětu: Přednáška představuje exkurz do látkově tematických konstant německé literatury na přelomu století. Předmětem zájmu jsou především dějiny vzdělávání mladých osobností v represivním výchovném systému a znaky literární reflexe problémů mezi občanem a umělcem. Pozornost je věnována autorům, kteří mají výrazný vliv na další vývoj literatury 20. století, stejně jako na praktikovanou kulturní a společenskou kritiku. Seminář se v návaznosti na přednášku zabývá dějinami vzdělávání mladých osobností v represivním výchovném systému. Jsou probírána vybraná témata a díla významných autorů jako jsou např. Friedrich Nietzsche, Stefan George nebo Hugo von Hofmannsthal. Součástí semináře je literárněvědná analýza těchto děl. Jsou používány vybrané texty a pasáže, o kterých se během seminářů diskutuje. Pro objasnění a doplnění je používána audiovizuální technika s nahrávkami textů. Sylabus k přednášce: 1. Friedrich Nietzsche 2. Stefan George 3. Hugo von Hofmannsthal 4. Rainer Maria Rilke 5. Rainer Maria Rilke 6. Frank Wedekind 7. Christian Morgenstern 8. Arthur Schnitzler 9. Robert Musil 10. Heinrich Mann 11. Thomas Mann 12. Hermann Hesse Sylabus k semináři: 1. Friedrich Nietzsche - Also sprach Zahathustra 2. Stefan George - Hymnen, Pilgerfahrten 3. Hugo von Hofmannsthal - Reitergeschichte 4. Rainer Maria Rilke - Die Turnstunde 5. Rainer Maria Rilke - Die Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge 6. Frank Wedekind - Frühlings Erwachen 7. Christian Morgenstern - Auf vielen Wegen, Ich und die Welt 8. Arthur Schnitzler - Anatol / Lieutenant Gustl 9. Robert Musil - Die Verwirrungen des Zöglings Törleß 10. Heinrich Mann - Im Schlaraffenland 11. Thomas Mann - Tonio Kröger 12. Hermann Hesse: Peter Camenzind Odborná literatura: Berghahn, W.: Robert Musil mit Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. 20. Aufl. Reinbek: Rowohlt, 2001. (Auch: Olomouc 1996. Z německého vyd. přel. Veronika Tuckerová.) Hansen, V. (Hg.): Interpretationen. Thomas Mann. Romane und Erzählungen. Stuttgart: Metzler 1993. Jäger, W.: Der Bruder. Heinrich Mann. Eine Biographie. Frankfurt: Fischer, 1994. Kurzke, H.: Thomas Mann. Epoche - Werk - Wirkung. 2. Aufl. München: CH.Beck Verlag 1991. Pinkerneil, B./Pinkerneil, D./Žmegač, V. (Hg.): Literatur und Gesellschaft. Zur Sozialgeschichte der Literatur seit der Jahrhundertwende. Eine Dokumentation. Frankfurt am Main: Hansen 1973. Ringel, S.: Heinrich Mann. Ein Leben wird besichtigt. Eine Biographie. Berlin: Aufbau, 2002. Schröter, K.: Heinrich Mann mit Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. 20. Aufl. Reinbek: Rowohlt, 2002. Seehaus, G.: Frank Wedekind mit Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. Reinbek: Rowohlt, 1989.
- Language of instruction
- German
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2008, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2008/UCJCN095