UBKKK032 Věda o vědě

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2010
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení s problematikou vědy jako s uceleným systémem, a to zejména ve vztahu k filozofii a k současnému postavení člověka ve společnosti a světě. Obecnost a exaktnost vědy. Vztah člověka k přírodě, technice a k historickému vědomí.
Osnova
  • Tematické okruhy přednášek:
    I. Základní problémy teorie poznání. Agnosticismus, gnosticismus a (nejen metodologický) skepticismus.
    II. Základní teorie pravdy (autoritativní, konsenzuální, pragmatická, koherenční, korespondenční).
    III. Poznání obyčejné vs. poznání vědecké. Definice vědy. Důvody vzniku filozofie vědy. Vývoj vědy: společenské podmínky a společenská role vědy a její hodnocení.
    IV. Vědecký (a ?universální?) jazyk. Úloha definic. Věda jako koloběh ?vedeckých informací?? Od informace k znalosti.
    V. Metody a techniky (nejen vědeckého) poznání. Empirické metody a teoretické metody. Metody intuitivní a expertní. Vědecké metody ve společenských (humanitních) vědách.
    VI. Vědecké poznatky a teorie a problémy s jejich pravdivostí.
    VII. Stručné dějiny vědy (a názorů na ni). Antická věda. Středověké pojetí vědy.
    VIII. Rozvoj vědy v období humanismu s renesance. Novověké pojetí vědy (newtonovské paradigma a kartezianismus).
    IX. Vznik a první fáze pozitivismu. Novopozitivistické pojetí vědy. Empirismus, induktivismus, kumulativismus, analýza jazyka.
    X. Falzifikační model vědy K. R. Poppera.
    XI. Historická a holistická koncepce vývoje vědy T. S. Kuhna. Pojem ?vědecké revoluce?. Holismus, sociologismus, vztah teorie a poznání. Metodologie vědeckých výzkumných programů ? I. Lakatos. Vnitřní a vnější historie vědy.
    XII. Metodologický anarchismus P. K. Feyerabenda. Parazitní statut pozorování. Pojetí alternativních teorií. Budoucnost filosofie vědy. Pojem ?proliferace?.
    XIII. Nové koncepce vědy ve filosofii vědy 20. století. Kritika karteziánské vědy S. Toulmina.
    XIV. Sociologický obrat ve filosofii vědy. Spor o status společenských věd. Narativní model v sociálních vědách. Sociální a kulturní antropologie.
    XV. Věda a postmoderna. Kritika vědy jako ?metanarativního příběhu? (J.-F. Lyotard). Problém moci a ?archeologie vědění? (M. Foucault).
    XVI. Věda a kultura. Věda a technika. Věda a společnost.
    XVII. Věda a víra. Věda, hodnoty a etické zásady.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015.