FPF:UBK10157 Rozhl. a TV dramaturgie I/2 - Informace o předmětu
UBK10157 Rozhlasová a televizní dramaturgie I/2
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2011
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Hruška (přednášející)
- Garance
- Mgr. Miroslav Hruška
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout základní přehled vývoje rozhlasové a televizní dramaturgie od doby počátků pravidelného vysílání po současnost. Posluchač se bude orientovat v základních vývojových tendencích mediální dramaturgie, bude poučen o výrazných dramaturgických počinech i vývojově nosných programových i žánrových zlomech.
- Osnova
- Studium bude probíhat klasickou formou přednášek a cvičení. Vzhledem ke značnému rozsahu přednášené látky a k požadavku praktického uplatnění získaných znalostí bude podstatnou část vzdělávání tvořit samostudium frekventantů (na základě opor a povinné a doporučené literatury). Systém do studia oboru mohou vnést společné návštěvy rozhlasových a televizních pracovišť. Zde budou poskytovány základní informace o oboru, vyloženy stěžejní problémy a případně budou zodpovězeny otázky posluchačů. Diskuse by se měly týkat využitelnosti studované látky v praxi frekventanta. Tím může pracoviště získávat zpětnou vazbu o aktuálních potřebách v oblasti příslušného média.
1. Úvodní informace o předmětu výuky, její místo v rámci studijního programu, slovníky, encyklopedie, bibliografické pomůcky.
2. Česká literatura a její využití při rozvoji dramaturgie daného elektronického média.
3. Technické a společenské předpoklady dramaturgického rozvoje.
4. Světové a domácí počátky rozhlasového vysílání (technika, skladba).
5. Snímání a záznam zvuku, práce s mikrofonem.
6. Příslušná technika, přenosová soustava.
7. Žánry, scénář, režie, režie ozvučení.
Výše uvedená témata budou pojata literárněhistoricky i kontextově - v rámci vývoje rozhlasového média. Hledat se budou spojnice a kontexty, ale i pozdější interpretace jevů, např. národní a nadnárodní chápání kulturních hodnot, ale též globální problémy světa a jejích odraz v mediální programové skladbě. Témata skýtají řadu námětů, které poslouží k diskusi při setkáních nebo při konzultacích s přednášejícím.
- Studium bude probíhat klasickou formou přednášek a cvičení. Vzhledem ke značnému rozsahu přednášené látky a k požadavku praktického uplatnění získaných znalostí bude podstatnou část vzdělávání tvořit samostudium frekventantů (na základě opor a povinné a doporučené literatury). Systém do studia oboru mohou vnést společné návštěvy rozhlasových a televizních pracovišť. Zde budou poskytovány základní informace o oboru, vyloženy stěžejní problémy a případně budou zodpovězeny otázky posluchačů. Diskuse by se měly týkat využitelnosti studované látky v praxi frekventanta. Tím může pracoviště získávat zpětnou vazbu o aktuálních potřebách v oblasti příslušného média.
- Literatura
- povinná literatura
- STRAHLA, V.:. Novinář před mikrofonem, (O mluveném slovu). Praha 1993. info
- PALKOVÁ, Z.:. Stručná pravidla ortoepie, Praha 1994, materiál Českého rozhlasu. info
- ČERNÝ, J.:. Úvod do studia jazyka. Rubico: Olomouc, 1998, str. 75 - 100. info
- PALKOVÁ, Z.:. Výslovnost rozhlasových mluvčích. Naše řeč, 1982, str. 186 - 195. info
- BLÁHA, I.:. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. AMU: Praha, 2004. info
- Informace učitele
- 1. Znalosti předávané při přednáškách budou si posluchači rozšiřovat samostudiem doporučené odborné literatury a četbou stěžejních textů.
2. Prověrkou vědomostí budou komplexně zpracované seminární práce.
3. Povinná literatura zahrnuje základní poznatky a faktografii potřebnou k závěrečné zkoušce, která následuje po letním semestru.
4. Poznatky a faktografie budou vyžadovány v rozsahu, který bude specifikován u jednotlivých témat (modulů).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2011/UBK10157