UBKKB150 Biblioterapie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2012
Rozsah
Přednáška 2 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jiřina Kudelová (přednášející)
Mgr. Jiřina Kudelová (cvičící)
Garance
Mgr. Jiřina Kudelová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je přiblížení problematiky psychoterapie a biblioterapie jako jednoho ze způsobů práce s dětmi či dospělými, zdravými i handicapovanými.
Osnova
TEORIE
- definice BT
- začlenění BT do psychoterapie a termíny související
- historie a vývoj BT

TEORIE
- pojetí BT
- typy BT
- druhy a dělení BT
- funkce literatury v BT
- použití, účinky a cíle BT
- předpoklady zavádění BT
- osobnost terapeuta
- typy literatury pro BT
- projekty BT u nás
- BT projekty v zahraničí
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- vyhledat články o BT v zahraničních EIZ dostupných na FPF
- prezentace jednoho přeloženého článku v PowerPoint
- prezentace jednoho BT projektu v PowerPoint
- diskuse k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
TEORIE
- jednotlivé oblasti využití BT
? psychické poruchy ? neurózy ? úzkostná neuróza, fobická neuróza, nutkavá (obsedantní) neuróza, hysterie a deprese
- psychózy ? schizofrenie, poruchy příjmu potravy, paranoia, demence
- psychopatie
- nemoci - onkologická onemocnění, AIDS
- postižení ? tělesné ? zrakové, sluchové, řečové, poruchy hybnosti
- mentální ? Downův syndrom, autismus, dětská mozková obrna, epilepsie apod.
- závislosti ? alkoholismus, drogy, gamblerství
- mezilidské vztahy ? partnerské vztahy
- rodina
- mezigenerační problémy
- násilí
- sociální problémy ? nezaměstnanost
- menšiny
- náhradní rodinná péče
- stárnutí, umírání, smrt
- cílové skupiny ? děti
- dospívající
- dospělí
- senioři
- typy literatury ? populárně naučná
- beletrie
- poezie
- vlastní tvorba
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)

PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
Literatura
    povinná literatura
  • MOLICKA, M. Příběhy, které léčí. Praha, 2007. info
  • DANĚK, K. Biblioterapie, nostalgie a Vysočina : koncept přednášky pro soustředění pracovníků lékařských knihoven Jihomoravského kraje ve Žďáře nad Sázavou v říjnu 1987. Nové Město na Moravě, 1987. info
  • VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. (Základy psychologie a pedagogiky čtenáře.). Praha, 1987. info
Informace učitele
Studenti kombinovaného studia zpracují písemnou práci (rozsah a téma bude upřesněn při zahájení semestru). Dále budou zpracovávat úkoly (viz distanční text), které budou postupně elektronicky zasílat vyučujícímu. Vyhodnocení bude prostřednictvím e-mailové konzultace
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.