UBKKK111 Informační etika 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2013
Rozsah
Přednáška 4 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V semináři budou posluchači vedeni k samostatným úvahám zaměřeným např. na ochranu autorských práv, citační etiku, překážky a deformity i na etické problémy ve vztahu k novým informačním médiím a k informační společnosti. Kromě řešení dílčích etických problémů je cílem přednášek i semináře přispět k vytváření celkového etického profilu knihovníka, uživatele - čtenáře. Osnova přednášek vychází z hlavních kapitol literatury a je aktualizována z hlediska současného vývoje, prostřednictvím jednotlivých časopiseckých článků. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • Přehled tematických okruhů
    Kodexy v informační etice
    Desatero přikázání počítačové etiky. Kodex ACM. Netiquette. Kodex ALA. Novinářský kodex. Zásady práce v infosféře.
    Profesionální informační etika a její uplatňování v médiích
    Cenzura ve veřejných institucích. Zneužívání reklamy. Informační systémy omezující lidskou svobodu. Digitální rozdělení společnosti. Důsledky zneužívání informační etiky.
    Etika při práci a komunikaci na internetu
    Počítačová etika, etické problémy při práci s výpočetní technikou, etické problémy informačních systémů, etika tvůrců webových stránek, etika knihovníků.

Literatura
    doporučená literatura
  • VANĚK, J. Principy obecné, ekonomické a informační etiky. Praha, 2005. info
  • ČINČERA, J. Informační etika. Sylabus k bakalářskému studiu informační vědy. Brno, 2002. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
;
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení:
Požadavky na získání kreditů: aktivní 80 % účast na seminářích, vypracování (+ příp. přednes) referátu na vybrané téma, vypracování seminární práce na vybrané téma a prezentace v PP (zápočet), písemný test (zkouška).
Referát
- 5 normostran, dále musí splňovat náležitosti jako seminární práce (viz níže), studenti jsou připraveni referát přednést, odevzdává se v tištěné podobě, o tématech a termínu odevzdání referátu budou studenti informováni během semestru;
Přehled částí seminární práce (dále jen SP)
Titulní list - název fakulty, název ústavu, název práce, jméno a příjmení autora, název předmětu, datum
Obsah
1 Úvod - o čem práce pojednává, cíl práce, proč jsem si vybral toto téma
2 Jádro práce - hlavní text, obrazový materiál a symboly, ostatní náležitosti hlavního textu (číslování částí - 2.1, 2.2., 2.3 - podčástí, obrázků, tabulek apod.), poznámky
3 Závěr - k čemu jsem dospěl
Seznam literatury (seznam bibliografických odkazů - dle normy ISO 690 viz Doporučení k BP dostupné na webu ÚBK)
Přílohy - podle charakteru práce
Průvodní materiál - CD, hudební skladby, kazety, reklamní materiály apod.
Rozsah SP
- při 10-bodovém písmu a dvojce řádkování má mít seminární práce 5 stran, při 12-bodovém písmu 7 stran
- titulní list, stránka s obsahem, popř. průvodní materiál se do rozsahu nezapočítávají
- všechny čtyři okraje mají standart 2,54 cm
- typ písma Arial, Times New Roman


Přijetí SP
- seminární práce a PP prezentace bude přijímána v elektronické podobě e-mailem, o termínu odevzdání SP budou studenti informováni během semestru;
Zkouška:
- zkouška bude probíhat písemnou formou, o obsahu písemné zkoušky, bodovém hodnocení a počtu opravných termínů budou studenti informováni během semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.