FPF:UBKTV051 Tv. čt. a lit. na hr. s fil.I - Informace o předmětu
UBKTV051 Tvůrčí čtení a literatura na hranici s filmem I
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. Petr Hruška, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, B8203 DrUm)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Osnova
- Předmět je zaměřen na zdánlivě samozřejmou dovednost, jakou je umění číst. Ta je však právě pouze zdánlivá, neboť za umění číst nyní pokládáme rozeznávání písmenek a informací, které text nese. Tady se bude obracet pozornost k vnímání jiných, estetických rozměrů knižního textu se zaměřením na českou poezii a prózu. Cílem je přimět adepty k tzv. novému čtení, rozumově i citově pozornému a ke schopnosti formulovat čtenářský zážitek, ?opřít? ho o argument, myšlenku i dojem, samostatně pracovat s vlastním, originálním čtenářským prožitkem, který není předpojatý a zatížený nánosy toho, jak je klasické dílo v kulturním prostředí odedávna vnímáno, a pomáhat odhalit mnohá klišé, stereotypy a neopodstatněnosti, které se přenášejí z generace na generaci, z učitelů na žáky a z rodičů na děti. Vrátit se ad fontes ke čtení jakoby dětskýma, velkýma očima je nezbytné pro to, abychom literární text znovu ?naučili mluvit?.
V zimním semestru bude pozornost věnována poezii, mezi díly, která se stanou předmětem seminářů (vždy na každé dílo dvě hodiny semináře), se budou objevovat také ta, která byla zfilmována, která se ke zfilmování chystají nebo která jsou dostatečně ?fotogenická?, aby pro filmové zpracování mohla být využita.
Program seminářů:
Karel Jaromír Erben: Kytice
František Halas: A co?
Karel Šiktanc: Heinovské noci
Jan Skácel: Smuténka
J. H. Krchovský: Noci, po nichž nepřichází ráno
Ivan Martin Jirous: Okuje
- Předmět je zaměřen na zdánlivě samozřejmou dovednost, jakou je umění číst. Ta je však právě pouze zdánlivá, neboť za umění číst nyní pokládáme rozeznávání písmenek a informací, které text nese. Tady se bude obracet pozornost k vnímání jiných, estetických rozměrů knižního textu se zaměřením na českou poezii a prózu. Cílem je přimět adepty k tzv. novému čtení, rozumově i citově pozornému a ke schopnosti formulovat čtenářský zážitek, ?opřít? ho o argument, myšlenku i dojem, samostatně pracovat s vlastním, originálním čtenářským prožitkem, který není předpojatý a zatížený nánosy toho, jak je klasické dílo v kulturním prostředí odedávna vnímáno, a pomáhat odhalit mnohá klišé, stereotypy a neopodstatněnosti, které se přenášejí z generace na generaci, z učitelů na žáky a z rodičů na děti. Vrátit se ad fontes ke čtení jakoby dětskýma, velkýma očima je nezbytné pro to, abychom literární text znovu ?naučili mluvit?.
- Literatura
- povinná literatura
- MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno, 2007. info
- TRÁVNÍČEK, J. Poezie poslední možnosti. Praha, 1996. info
- ČERVENKA, M. Styl a význam. Praha, 1991. info
- doporučená literatura
- ŠTOLBA, J. Nedopadající džbán. Praha, 2006. info
- LEHÁR, J. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha, 2004. info
- KARFÍK, V. Literatura je čitelná. Olomouc, 2002. info
- PROUST, M. Dnové četby. Brno, 1999. info
- AUERBACH, E. Mimesis. Praha, 1998. info
- RICHTEROVÁ, S. Ticho a smích. Praha, 1997. info
- STICH, A. Od Karla Havlíčka k Františku Halasovi. Praha, 1996. info
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2013/UBKTV051