UCJAP021 Social and pedagogical psychology

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
PŘEDNÁŠKA Osvojení základních poznatků a technik sociální a pedagogické psychologie. 1. Pedagogická a sociální psychologie: Vymezení, pojetí, předmět, metody. 2. Učitelská profese:Analýza učitelské profese, nároky učitelské profese, nejistoty a zátěže učitelské práce (klinická náročnost učitelství, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese). 3. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání (copingové strategie). 4. Motivace k učení. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci. 5. Socializace - mechanizmy socializace - sociální učení kladným a záporným zpevňováním, nápodoba a identifikace, sociální informování. 6. Sociální poznávání a hodnocení (sociální percepce - chyby v sociální percepci, postoje, předsudky a stereotypy). 7. Interakce učitel x žák (žáci): Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon. Percepce žáka učitelem. 8. Hodnocení ve škole: Funkce (význam), psychologická rizika a úskalí spojená s hodnocením, souvislosti s typem vyučování. 9. Pojetí žáka a jeho zdroje, pojetí výuky učitelem. 10. Školní třída jako sociální skupina. Struktura a dynamika sociální skupiny. Diagnostika sociálních vztahů ve třídě a možnosti intervence v práci se třídou. SEMINÁŘ V seminářích studentům předložit komplexnější výkladová schémata, která jim umožní zvýšit srozumitelnost výchovně-vzdělávací reality. 1. Pedagogická a sociální psychologie: Vymezení, pojetí, předmět, metody. 2. Učitelská profesní identita. Pomáhající profese. Lidský vztah jako součást profese. 3. Syndrom vyhoření a jeho prevence. 4. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci. 5. Vztahy mezi rodinou a školou. 6. Sociální poznávání a hodnocení (sociální percepce - chyby v sociální percepci, postoje, předsudky a stereotypy. 7. Učitelova očekávání ("sebenaplňující proroctví"), typizování žáků, preferenční postoje učitele. 8. Možnosti a meze jednotlivých druhů hodnocení. 9. Utváření obrazu učitele o dítěti jako o žákovi. 10. Klima ve třídě a škole - pojem a základní dimenze. Výzkumy školního klimatu (diagnostika třídního a školního klimatu).
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA

    1. Pedagogická a sociální psychologie: Vymezení, pojetí, předmět, metody.
    2. Učitelská profese:Analýza učitelské profese, nároky učitelské profese, nejistoty a zátěže učitelské práce (klinická náročnost učitelství, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese).
    3. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání (copingové strategie).
    4. Motivace k učení. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci.
    5. Socializace - mechanizmy socializace - sociální učení kladným a záporným zpevňováním, nápodoba a identifikace, sociální informování.
    6. Sociální poznávání a hodnocení (sociální percepce - chyby v sociální percepci, postoje, předsudky a stereotypy).
    7. Interakce učitel x žák (žáci): Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon. Percepce žáka učitelem.
    8. Hodnocení ve škole: Funkce (význam), psychologická rizika a úskalí spojená s hodnocením, souvislosti s typem vyučování.
    9. Pojetí žáka a jeho zdroje, pojetí výuky učitelem.
    10. Školní třída jako sociální skupina. Struktura a dynamika sociální skupiny. Diagnostika sociálních vztahů ve třídě a možnosti intervence v práci se třídou.

    SEMINÁŘ

    1. Pedagogická a sociální psychologie: Vymezení, pojetí, předmět, metody.
    2. Učitelská profesní identita. Pomáhající profese. Lidský vztah jako součást profese.
    3. Syndrom vyhoření a jeho prevence.
    4. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci.
    5. Vztahy mezi rodinou a školou.
    6. Sociální poznávání a hodnocení (sociální percepce - chyby v sociální percepci, postoje, předsudky a stereotypy.
    7. Učitelova očekávání ("sebenaplňující proroctví"), typizování žáků, preferenční postoje učitele.
    8. Možnosti a meze jednotlivých druhů hodnocení.
    9. Utváření obrazu učitele o dítěti jako o žákovi.
    10. Klima ve třídě a škole - pojem a základní dimenze. Výzkumy školního klimatu (diagnostika třídního a školního klimatu).
Literature
    recommended literature
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. 1. vyd. Praha: Portál, 2010, 240 s. ISBN 978-80-7367-755-8. info
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007, 656 s. ISBN 978-80-7367-273-7. info
  • LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 161 s. ISBN 80-7041-088-4. info
  • ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3. info
  • KOHOUTEK, R. a kol. Základy pedagogické psychologie. 1. vyd. Brno: CERM, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
  • KOHOUTEK, R. a kol. Základy sociální psychologie. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-064-2. info
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-415-X. info
  • HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 12 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2013/UCJAP021