FPF:UBKTN012 Tvůrčí psaní - Informace o předmětu
UBKTN012 Tvůrčí psaní
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, N8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Studenti budou na základě vlastních tvůrčích pokusů seznámeni s možnostmi, kterými se moderní text pokouší pojmenovávat svět kolem nás a postavení člověka v něm. Půjde především o některé jevy z oblasti versologie, naratologie, ale také scenáristiky. Budou řešeny otázky vztahu mezi simultaneitou času lyrického a kauzalitou času prozaického, perspektivy vyprávění, úhlů pohledu ve vyprávění, problémy spojené s funkcí vypravěče v literárním textu apod.
- Osnova
- Časové rozvržení (příklad z oblasti básnických a prozaických děl):
1. Jan Skácel: Smuténka: Kdo je v básni já?
2. Recepce textů vzniklých z diskuse nad bodem 1.
3. Ivan Martin Magor Jirous: Okuje: Má smysl členit autora a lyrický subjekt? A komu to pomůže?
4. Recepce textů vzniklých z diskuse nad bodem 3.
5. Petr Hruška: Darmata: Co je soukromé a co "všech"? Kolik toho člověk může říci, aby mu bylo rozuměno? Kde je hranice zpovědní intimity?
6. Recepce textů vzniklých z diskuse nad bodem 5.
7. Bohumil Hrabal: Utrpení starého Werthera X Taneční hodiny pro starší a pokročilé: kdo mluví v literárním textu.
8. Recepce výsledků vzniklých z diskuse nad bodem 7.
9. Milan Kundera: Žert: kdo vypráví?
10. Recepce výsledků vzniklých z diskuse nad bodem 9.
11. Ludvík Vaculík: Sekyra: kdy je literární teď?
12. Recepce textů vzniklých z diskuse nad bodem 11.
- Časové rozvržení (příklad z oblasti básnických a prozaických děl):
- Literatura
- doporučená literatura
- TRÁVNÍČEK, J. Příběh je mrtev? Schizmata a dilemata moderní prózy. Brno, 2003. info
- CULLER, J. Krátký úvod do literární teorie. Brno, 2002. info
- ČERVENKA, M., JANKOVIČ, M., KUBÍNOVÁ, M., LANGEROVÁ, M. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz. Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2002. info
- KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. Brno, 1997. info
- SCHOLES, R., KELLOG, R. Povaha vyprávění. Brno: Host, 1966. info
- Informace učitele
- Semináře nebudou vycházet pouze z produkce vzniklé při přípravě na jednotlivé semináře, ale k řešení jednotlivých problémů bude použita i reflexe zadané četby. Výsledkem by měla být schopnost nejen strukturovat vlastní text, ale především dovednost řídit vznik takového textu ve větším týmu (platí zejména pro tvorbu scénáře).
Kromě aktivní účasti na seminářích bude výstupem vlastní text s přesně dodrženým rozsahem závislým na zvoleném žánru. Požadovaná účast je 70 %. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2014/UBKTN012