UBKKK048 Knihovnické systémy

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2015
Rozsah
Přednáška 4 HOD/SEM, Cvičení 2 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jarmila Beničková (přednášející)
Mgr. Jarmila Beničková (cvičící)
Garance
Alena Brůžková
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s teorii, s vývojem a klasifikací automatizovaných systémů. Metodika výběru a hodnocení automatizovaných knihovnických systémů. Představení českých a zahraničních integrovaných automatizovaných knihovních systémů. Seminář Seznámení s moduly AKS, katalogy knihoven dostupné na internetu, demo verze vybraných AKS, prezentace zástupců firem Cosmotron, KP-Win SQL, Sefira, Aleph, T-series aj. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • Terminologie
    Definice pojmu automatizace, automatizovaný knihovní systém, integrovaný knižnično-informačný systém, knižnično-informačný systém. Typy AKS. Klasifikace AKS.
    Automatizace knihoven (dále jen AK)
    Přístupy k AK, vývoj AK u nás a ve světě (etapy). Hlediska AK.
    Projektování AK
    Příprava, systémová analýza současného stavu knihovny. Výhody a nevýhody automatizace knihoven.
    Kritéria výběru a hodnocení AKS
    Inovace. Výběr a nákup AKS, instalace a provoz AKS. Obecná a funkční kritéria.
    Automatizované knihovní systémy
    Moduly AKS - akvizice, katalogizace, výpůjční modul, správa seriálů, MVS, OPAC.
    Vybrané české a zahraniční AKS
    Advanced Rapid Library. CDS/ISIS - WINISIS. DAWINCI. Ex Libris: Aleph, SFX, MetaLib. Kp-sys, KpWin SQL. LANius, Clavius. T - Series. DAIMON. MAKS. ProfLib. Smartlib. Reliéf. BIBIS. GLIS. OLIB 7. PC-LIB.
Literatura
    doporučená literatura
  • KIMLIČKA, Š. Princípy informačných systémov. Bratislava : STK, 2006. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení:
Způsob ukončování studijního předmětu: aktivní 80% účast na seminářích, vypracování (+ příp. přednes) referátu na vybrané téma vypracování seminární práce na vybrané téma (zápočet), písemný test (zkouška).
Referát
- 5 normostran, dále musí splňovat náležitosti jako seminární práce (viz níže), studenti jsou připraveni referát přednést, odevzdává se v tištěné podobě, o tématech a termínu odevzdání referátu budou studenti informováni během semestru;
Přehled částí seminární práce (dále jen SP)
Titulní list - název fakulty, název ústavu, název práce, jméno a příjmení autora, název předmětu, datum
Obsah:
Úvod - o čem práce pojednává, cíl práce, proč jsem si vybral toto téma
Jádro práce - hlavní text, obrazový materiál a symboly, ostatní náležitosti hlavního textu (číslování částí - 2.1, 2.2., 2.3 - podčástí, obrázků, tabulek apod.), poznámky
Závěr - k čemu jsem dospěl
Seznam literatury (seznam bibliografických odkazů - dle normy ISO 690 viz Doporučení k BP dostupné na webu ÚBK)
Přílohy - podle charakteru práce
Průvodní materiál - CD, hudební skladby, kazety, reklamní materiály apod.
Rozsah SP
- při 10-bodovém písmu a dvojce řádkování má mít seminární práce 5 stran, při 12-bodovém písmu 7 stran
- titulní list, stránka s obsahem, popř. průvodní materiál se do rozsahu nezapočítávají
- všechny čtyři okraje mají standart 2,54 cm
- typ písma Arial, Times New Roman


Přijetí SP
- seminární práce a PP prezentace bude přijímána v elektronické podobě e-mailem, o termínu odevzdání SP budou studenti informováni během semestru;
Zkouška:
- zkouška bude probíhat písemnou formou, o obsahu písemné zkoušky, bodovém hodnocení a počtu opravných termínů budou studenti informováni během semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.