UBKKT008 Metodika práce s dětmi a mládeži

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2015
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Jiřina Kudelová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu je systemizace a aplikace poznatků získaných z předchozího studia obdobně zaměřených předmětů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s pojmy psychologie čtenáře, metodika, metody individuálního a skupinového působení na čtenáře, diferenciace čtenářů; vysvětlit význam a proces čtení, čtenářské návyky, specifikovat služby pro děti a mládež. Součástí je rovněž charakteristika a srovnání vybraných českých a zahraničních projektů a organizací podporujících čtení a čtenářství. Jedním z cílů je také výběr a obhájení nových forem práce s dětmi a mládeží.
Osnova
  • 1. Proces čtení, čtenářské návyky, poruchy čtení, vývoj čtenářského zájmu.
    2. Působení četby, účinky četby, specifika pubescentních čtenářů, charakteristika jednotlivých věkových stupňů, specifika komunikace s dětským čtenářem.
    3. Výchova četbou, informatická výchova dětí a mládeže.
    4. Výchova a vzdělávání dětského čtenáře, pedagogika v práci knihovníka.
    5. Projekty na podporu čtenářství v České republice, projekty podporující čtení v Evropě.
    6. Organizace podporující četbu v České republice a v zahraničí.
    7. Metody práce s dětmi a mládeží v knihovnách, diferenciace čtenářů.
    8. Individuální práce se čtenáři v odděleních pro děti a mládež.
    9. Skupinové formy práce s dětskými čtenáři.
    10. Nové formy práce se čtenáři, uplatnění moderních technologií a komunikačních medií v dětských odděleních.
    11. Výzkumy čtenářství, typy čtenářských výzkumů, historie výzkumů, čtenářské výzkumy v ČR (Jak čtou české děti?, PISA a PIRLS).
Literatura
    povinná literatura
  • HOMOLOVÁ, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4. info
  • DOMBROVSKÁ, M., H. LANDOVÁ. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR. 2004. info
  • CHALOUPKA, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha, 1995. ISBN 80-85865-40-8. info
  • CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha, 1995. ISBN 80-85865-41-6. info
  • VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. ISBN 80-85866-07-2. info
    doporučená literatura
  • TRÁVNÍČEK, J. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize: (2007). Brno, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1. info
  • LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtení jedenáctiletých. Plzeň, 2004. ISBN 80-86898-01-6. info
Výukové metody
Demonstrace
Studijní praxe
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Aktivní účast na seminářích, referát o konkrétních formách práce s dětmi a mládeží ve vybrané knihovně, seminární práce na téma využití a uplatnění informačních technologií v odděleních pro děti a mládež, prezentace metodiky dvou vybraných formy práce pro zvolenou věkovou kategorii čtenářů a zapojení do diskuzí k prezentacím.
AktivityNáročnost [h]
Příprava na zkoušku40
Semestrální práce50
Účast na výuce24
Celkem114
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.