FPF:UBKKT008 Metodika prác. s dětmi a mlád. - Informace o předmětu
UBKKT008 Metodika práce s dětmi a mládeži
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2015
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Mgr. Jiřina Kudelová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu je systemizace a aplikace poznatků získaných z předchozího studia obdobně zaměřených předmětů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví se zaměřením na veřejné knihovny komunitního typu (program FPF, N7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s pojmy psychologie čtenáře, metodika, metody individuálního a skupinového působení na čtenáře, diferenciace čtenářů; vysvětlit význam a proces čtení, čtenářské návyky, specifikovat služby pro děti a mládež. Součástí je rovněž charakteristika a srovnání vybraných českých a zahraničních projektů a organizací podporujících čtení a čtenářství. Jedním z cílů je také výběr a obhájení nových forem práce s dětmi a mládeží.
- Osnova
- 1. Proces čtení, čtenářské návyky, poruchy čtení, vývoj čtenářského zájmu.
2. Působení četby, účinky četby, specifika pubescentních čtenářů, charakteristika jednotlivých věkových stupňů, specifika komunikace s dětským čtenářem.
3. Výchova četbou, informatická výchova dětí a mládeže.
4. Výchova a vzdělávání dětského čtenáře, pedagogika v práci knihovníka.
5. Projekty na podporu čtenářství v České republice, projekty podporující čtení v Evropě.
6. Organizace podporující četbu v České republice a v zahraničí.
7. Metody práce s dětmi a mládeží v knihovnách, diferenciace čtenářů.
8. Individuální práce se čtenáři v odděleních pro děti a mládež.
9. Skupinové formy práce s dětskými čtenáři.
10. Nové formy práce se čtenáři, uplatnění moderních technologií a komunikačních medií v dětských odděleních.
11. Výzkumy čtenářství, typy čtenářských výzkumů, historie výzkumů, čtenářské výzkumy v ČR (Jak čtou české děti?, PISA a PIRLS).
- 1. Proces čtení, čtenářské návyky, poruchy čtení, vývoj čtenářského zájmu.
- Literatura
- povinná literatura
- HOMOLOVÁ, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4. info
- DOMBROVSKÁ, M., H. LANDOVÁ. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR. 2004. info
- CHALOUPKA, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha, 1995. ISBN 80-85865-40-8. info
- CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha, 1995. ISBN 80-85865-41-6. info
- VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. ISBN 80-85866-07-2. info
- Výukové metody
- Demonstrace
Studijní praxe
Demonstrace dovedností - Metody hodnocení
- Známkou
- Informace učitele
- Aktivní účast na seminářích, referát o konkrétních formách práce s dětmi a mládeží ve vybrané knihovně, seminární práce na téma využití a uplatnění informačních technologií v odděleních pro děti a mládež, prezentace metodiky dvou vybraných formy práce pro zvolenou věkovou kategorii čtenářů a zapojení do diskuzí k prezentacím.
Aktivity Náročnost [h] Příprava na zkoušku 40 Semestrální práce 50 Účast na výuce 24 Celkem 114 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2015/UBKKT008