FPF:UAA1262 VS - Umění doby kamenné II - Informace o předmětu
UAA1262 VS - Umění doby kamenné II
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Malaníková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Lucie Malaníková, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Student získá zápočet po úspěšném absolvování ústního přezkoušení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Archeologie (program FPF, N7105 HiVe)
- Archeologie (program FPF, N7109 Arch)
- Cíle předmětu
- V průběhu přednášek se studenti seznámí s uměleckými projevy člověka doby kamenné v Evropském prostředí. Posluchači se seznámí s uměleckými projevy na vybraných lokalitách i s významnými fenomény. Zvláštní pozornost bude věnována jeskynním malbám ve Francii a Španělsku. Přednáškový cyklus seznámí posluchače se zoomorfními a antropomorfními motivy, schematickými symboly i pseudo-artefakty. Posluchač bude schopný stylisticky analyzovat a interpretovat umělecké dílo paleolitu, mezolitu, neolitu a eneolitu.
- Osnova
- 1. Charakteristika umění, vyjadřovací prostředky, důvod uměleckých projevů, umělecké kategorie, tématika.
2. První malířské a sochařské projevy v mladém paleolitu. Frankokantaberský okruh. Makaronské kresby (Altamira, Pindal, Lescaux, Les Trois Fréres).
3. Kultury s nejvýraznějšími uměleckými projevy, nejvýznamnější lokality s nálezy umělecké povahy. Aurighnacien a první reprezentativní umění (El Castillo ve Španělsku; Geissenklösterle a Hohlenstein v Německu; Willendorf v Rakousku aj.).
4. Workshop: zkouška vybraných zobrazovacích technik.
5. Umění périgordienu a gravettienu (Brassempouy - Grotte du Pape, Abri Patuad a Lespuque ve Francii; Willendorf II v Rakousku aj.).
6. Umění magdalénienu a solutréenu. Monumentální jeskynní malby. (Lescaux a Vallon-Pont-d´Arc ve Francii, Altamira ve Španělsku). 1. část.
7. Umění magdalénienu a solutréenu. Monumentální jeskynní malby. (Lescaux a Vallon-Pont-d´Arc ve Francii, Altamira ve Španělsku). 2. část.
8. Paleolitické umělecké projevy ve Francii (Dordogne; Pech Merle cave; Rouffignac; Niaux aj.).
9. Paleolitické umělecké projevy na Iberském poloostrově (Candamo de la Pe?a Cave; Chimichias cave; El Castillo cave aj.).
10. Mezolitické umění v Evropě. Levantské umění východního Španělska.
11. Figurální umění neolitu a eneolitu v Evropě.
12. Exkurze dle výběru: Ústav Anthropos v Brně (Venuše) nebo Muzeum Komenského v Přerově a Mamutov.
- 1. Charakteristika umění, vyjadřovací prostředky, důvod uměleckých projevů, umělecké kategorie, tématika.
- Literatura
- doporučená literatura
- Petzinger, G. von - Nowell, A. A question of style: Reconsidering the stylistic approach to dating Palaeolithic parietal art in France. info
- Romanillo, A. M. Altamira, Cuadernos Historia 16. info
- Barton, C. M. - Clark, G. A. - Cohen, A. E. Art as information: explaining Upper Palaeolithic art in western Europe, World Archaeology. info
- Pettit, P. - Pike, A. Dating European Palaeolithic Cave Art: Progress, Prospects, Problems, Journal of Archaeological Method and Theory 14. info
- Podborský, V. Dějiny pravěku a rané doby dějinné. info
- d'Errico, F. - Lázničková-Galetová, M. - Caldwell, D. Identification of a possible engraved Venus from Předmostí, Czech Republic, Journal of Archaeological Science 38. info
- Podborský, V. Náboženství pravěkých Evropanů. info
- Valoch, K. - Lázničková-Galetová, M. (eds.). Nejstarší umění střední Evropy: První mezinárodní výstava originálů paleolitického umění. info
- Conard, N. J. Palaeolithic ivory sculptures from southwestern Germany and the origins of figurative art, Nature. info
- Svoboda, J. Paleolit a mezolit: Myšlení, symbolismus a umění. info
- Tichý, R. a kol. Pravěk Evropy I. Starší až pozdní doba kamenná (paleolit, mezolit, neolit, eneolit). info
- Valladas, H. -Tisnérat-Laborde1, N. - Cachier, H. et al. Radiocarbon AMS Dates for Paleolithic Cave Paintings. Proceedings of the 17th International 14C Conference, edited by I Carmi and E Boaretto, Radiocarbon, Vol 43, Nr. info
- Hernández, G. -Hernández, M. S. Rock art of the Mediterranean basin on the Iberian Peninsula. From El Cogul to Kyoto, Catalan Historical Review. info
- Garate, D. - Labarge, A. - Rivero, O. et al. The Cave of Isturitz (West Pyrenees, France): One Century of Research in Paleolithic Parietal. info
- Hodgson, D. - Helvenston, A. The Emergence of the Representation of Animals in Paleoart: Insights from evolution and the cognitive, limbic and visual systems of the human brain, Rock Art Research. info
- Caldwell, D. The identification of the first paleolithic animal sculpture in the Ile-de France: the Ségognole 3 bison and its ramifications. info
- Wildgen, W. The Paleolithic Origins of Art, its Dynamic and Topological Aspects, and the Transition to Writing. info
- Bicho, N. - Carvalho, A. F. -Gonz, C. et al. The Upper Paleolithic Rock Art of Iberia, Journal of Archaeological Method and Theory. info
- McCoid, C. H. - McDermott, L. D. Toward Decololonizing Gender: Female Vision in the Upper Paleolithic. info
- Pike, A. W. G. - Hoffmann, D. L. - García-Diez, M. et al. U-Series Dating of Paleolithic Art in 11 Caves in Spain, Research article, Science 15. info
- Informace učitele
- Student získá zápočet po úspěšném absolvování ústního přezkoušení.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2016/UAA1262