FPF:UBKKA037 Czech literature after 1945 2 - Course Information
UBKKA037 Czech literature after 1945 2
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2016
- Extent and Intensity
- 1/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library Science in combination with another discipline (programme FPF, B6107 HuSt)
- Library Science (programme FPF, B7201 InSK)
- Course objectives
- The aim of the course is to familiarize students with the the development of Czech literature from 1960s till 1989. Key authors and their works will be discussed in details.
- Syllabus (in Czech)
- Přednášky naváží na látku probranou v přednáškových cyklech předchozího semestru. Základní charakteristika období: Diametrální rozdíl mezi literaturou a kulturou normalizátorského a konsolidátorského dvacetiletí 1970 - 1989 a literaturou z období po roce 1990. Teprve od 1990 sjednocení dosavadních tří vývojových linií.
Seminář je určen k obeznámení s vývojem české literatury od roku 1945 do r. 1989. Protože není v časových možnostech možné věnovat se podrobně všemu, nabízí se studentům možnost zaměření podle jejich zájmu na určité období nebo úsek (např.: poválečná literatura, literatura 60. let, období normalizace, specifika 80. let, literatura samizdatu a exilu, problematika politicky konformní literatury), na tvorbu konkrétního autora nebo skupiny autorů nebo na soudobou tvorbu do 90. let, její výrazné autory, díla, časopisy a nakladatelství. Podle zájmu jsou voleny referáty na seminářích s přihlédnutím k významným jevům, které by měly v průběhu semestru zaznít, aby doplnily a oživily látku probíranou na přednáškách. Naopak od méně významných jevů je abstrahováno po dohodě s vyučujícím. Seminář je zaměřen zejména na analýzu vybraných děl poválečné české literatury. Součástí semináře jsou rozbory literárních textů formou cvičení, která napomáhají lepšímu porozumění sledovaných jevů.
Tematické okruhy přednášek:
1. Dvacetiletí normalizace
2. Základní charakteristika literatury a kultury svázané normalizací (vydavatelská politika, časopisy, organizace)
3. Rozdílné cesty velkých osobností - srovnání spisovatelských osudů ve víru politiky (Kainar - režimní,M. Kundera - cesta do exilu a do francouzské literatury, L. Kundera - vnitřní emigrace; Kohout - vyhnání)
4. Režimní básníci a prozaici (M. Florian; K. Sýs a "pětatřicátníci - od moci v kultuře k politickým postům; proměny autorů budovatelské prózy - B. Říha, Z. Pluhař; nová venkovská socialistická literatura - J. Kostrhun; J. Kozák, J. Taufer a další představitelé normalizátorské špičky)
5. Vývoj exilové tvorby (nová vlna emigrace, časopisy, nová jména, význam torontského nakladatelství Škvoreckých + Škvoreckého volná románová trilogie)
6. Domácí literární underground a samizdat
7. "Tuhá"normalizace 70. let a "uvolnění" 80. let? - některé doklady: Z. Dostál, J. Žáček, cesta velkých autorů: Páral, Hrabal.
8. Na nových cestách (od počátku 90. let k dnešku)
9. Vlna vydávání a nové tvorby exilových a zakázaných autorů
10. Hledání nových tvarů románů a vůbec prózy (D. Hodrová, V. Macura, prozaikové nastupující v průběhu devadesátých let)
11. Návraty i vstupy (návrat představitelů několika básnických generací i směrů (příklady: L. Kundera, J. Veselský, J. Zogata, P. Řezníček a další, nová vlna českého surralismu)
12. Nové možnosti kritiky, teorie a historie literatury (časopisy, periodika)
13. Možnosti a hranice postmodernismu v české literatuře (Nový pohled z konce 20. století na českou literaturu a myšlení o literatuře nejen od roku 1945, nýbrž od počátku snah o modernismus na přelomu 19. a 20. století).
Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
- Přednášky naváží na látku probranou v přednáškových cyklech předchozího semestru. Základní charakteristika období: Diametrální rozdíl mezi literaturou a kulturou normalizátorského a konsolidátorského dvacetiletí 1970 - 1989 a literaturou z období po roce 1990. Teprve od 1990 sjednocení dosavadních tří vývojových linií.
- Literature
- required literature
- JANOUŠEK, P. a kol. Dějiny české literatury 1945-1989, III. Praha, 2008. info
- JANOUŠEK, P. a kol. Dějiny české literatury 1945-1989, I. Praha, 2007. info
- JANOUŠEK, P. a kol. Dějiny české literatury 1945-1989, 2. Praha, 2007. info
- Dokoupil, B. - Zelinský, M. Slovník české prózy 1945-1984. Ostrava, 1994. info
- BURIÁNEK, F. Česká literatura XX. století. Praha : Československý spisovatel, 1969. info
- Teaching methods
- Lecturing
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Seminar classes
Students' self-study - Assessment methods
- Grade
Test - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Active participation in the seminar (two absences are permitted), presentation of an essay. Oral examination.
- Enrolment Statistics (Summer 2016, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2016/UBKKA037