FPF:UBKKM008 Metodika práce s dětmi a mláde - Informace o předmětu
UBKKM008 Metodika práce s dětmi a mládeži
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2019
- Rozsah
- Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Mgr. Jiřina Kudelová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu je systemizace a aplikace poznatků získaných z předchozího studia obdobně zaměřených předmětů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví se zaměřením na veřejné knihovny komunitního typu (program FPF, N7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s pojmy psychologie čtenáře, metodika, metody individuálního a skupinového působení na čtenáře, diferenciace čtenářů; vysvětlit význam a proces čtení, čtenářské návyky, specifikovat služby pro děti a mládež. Součástí je rovněž charakteristika a srovnání vybraných českých a zahraničních projektů a organizací podporujících čtení a čtenářství. Jedním z cílů je také výběr a obhájení nových forem práce s dětmi a mládeží.
- Osnova
- 1. Proces čtení, čtenářské návyky, poruchy čtení, vývoj čtenářského zájmu.
2. Působení četby, účinky četby, specifika pubescentních čtenářů, charakteristika jednotlivých věkových stupňů, specifika komunikace s dětským čtenářem.
3. Výchova četbou, informatická výchova dětí a mládeže.
4. Výchova a vzdělávání dětského čtenáře, pedagogika v práci knihovníka.
5. Projekty na podporu čtenářství v České republice, projekty podporující čtení v Evropě.
6. Organizace podporující četbu v České republice a v zahraničí.
7. Metody práce s dětmi a mládeží v knihovnách, diferenciace čtenářů.
8. Individuální práce se čtenáři v odděleních pro děti a mládež.
9. Skupinové formy práce s dětskými čtenáři.
10. Nové formy práce se čtenáři, uplatnění moderních technologií a komunikačních medií v dětských odděleních.
11. Výzkumy čtenářství, typy čtenářských výzkumů, historie výzkumů, čtenářské výzkumy v ČR (Jak čtou české děti?, PISA a PIRLS).
- 1. Proces čtení, čtenářské návyky, poruchy čtení, vývoj čtenářského zájmu.
- Literatura
- povinná literatura
- HOMOLOVÁ, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4. info
- DOMBROVSKÁ, M., H. LANDOVÁ. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR. 2004. info
- CHALOUPKA, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha, 1995. ISBN 80-85865-40-8. info
- CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha, 1995. ISBN 80-85865-41-6. info
- VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. ISBN 80-85866-07-2. info
- doporučená literatura
- TRÁVNÍČEK, J. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize: (2007). Brno, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1. info
- Výukové metody
- Individuální konzultace
Demonstrace dovedností - Metody hodnocení
- Známkou
- Informace učitele
- Studenti kombinovaného studia kromě referátu o konkrétních formách práce s dětmi a mládeží ve vybrané knihovně a referátu o českém a zahraničním projektu na podporu čtenářství zpracují písemně metodiku vybrané formy práce pro zvolenou věkovou kategorii čtenářů. Aktualizace 12/13.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2019/UBKKM008