FPF:UCJNNK25 Working with Text in Education - Course Information
UCJNNK25 Working with Text in Education
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2019
- Extent and Intensity
- 0/8/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- German (programme FPF, N7310 Filo)
- Course objectives (in Czech)
- Seminář je věnován práci s texty v hodinách němčiny, a to jak s texty mluvenými, tak psanými. Studenti se seznámí se cvičeními, které slouží k přípravě psaní a mluvení jako procesu, psaní různých textových druhů, od textů běžné komunikace po texty literární. Stejnětak si vyzkouší cvičení pro rozvoj mluvení od řízeného po volný ústní projev. Sylabus: 1. Übungen zur Vorbereitung (Vorentlastung) des Sprechens und Schreibens 2. Aufbauende Übungen 3. Aus einem Dialog wird eine Erzählung, aus einer Erzählung ein Dialog 4. Analyse des Ausgangstextes und Produktion eines neuen Textes 5. Perspektivenwechsel 6. Mediation 7. Kreative Schreibprozesse 8. Kreatives Schreiben 9. Rollenspiele 10. Diskussionen 11. Referate 12. Freies Sprechen Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke Verlag, 1989. Funk, H.: Deutsch lehren lernen Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2014. Glaboniat, M. etc.: Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin/München: Langenscheidt, 1996. Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. München: Iudicium, 1996. Helbig, G. Deutsch als Fremdsprache : ein internationales Handbuch. 1. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Helbig, G. Deutsch als Fremdsprache : ein internationales Handbuch. 2. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Neuner, G.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin/München: Langenscheidt, 1994. Rykalová, G.: Německy psaný tisk v hodinách němčiny: práce s textem, vzorové analýzy, úlohy, didaktické testy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011.
- Syllabus
- 1. Practical preparation for writing and speaking
2. Exercises
3. From the dialogue to create a narrative text
4. Analysis of the default text and produce a new text
5. Changing Perspectives
6. Mediation
7. Creative Process
8. Creative Writing
9. Role Play
10. Forum
11. Report
12. Free specking
- 1. Practical preparation for writing and speaking
- Language of instruction
- German
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Self-study instructions will be provided through initial consultations, in the study support containing specific self-study tasks and comprehension checks and also references to the recommended literature.
Students will hand in the completed tasks in writing. These tasks are marked SA in the study support.
- Enrolment Statistics (Summer 2019, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2019/UCJNNK25