UBKCU006 Didaktika českého jazyka a literatury 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Vlasta Galisová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UBKCU006/A: Út 18:05–19:40 PrPed3
Předpoklady
Znalost obsahu lingvistických a literárněvědných předmětů, znalost obecné didaktiky,
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem disciplíny je seznámit studenty se současným pojetím výuky českého jazyka a literatury na středních školách, a to s přihlédnutím ke specifice výuky na osmiletých gymnáziích.
Osnova
  • V Didaktice 2 se pozornost přesunuje na didaktiku výuky slohu a literatury, na problematiku vzájemného propojení obou složek výuky. Studenti se věnují didaktickému pojetí interpretace poezie a prózy, učí se, jak přistupovat ke komplexním, stylově smíšeným textům, seznamují se s principy mediální výchovy.
    Učí se hodnotit a klasifikovat ústní a písemné výkony studentů SŠ.
    Učivo si lze (před nadcházející pedagogickou praxí) doplnit předmětem Informační technologie ve výuce českého jazyka a literatury a Komunikační dovednosti ve školské praxi.
    1. Současné pojetí výuky literatury na SŠ (polemiky, názory, závazná stanoviska)
    2. Učebnice, čítanky a jiné učební texty
    3. Mediální gramotnost jako předpoklad percepce textů
    4. Interpretace uměleckého textu ve vztahu ke kognitivním schopnostem studentů
    5. Tvorba psaných a mluvených textů, jejich hodnocení
    6. Mimovýukové činnosti jako prostředí pro vzdělávání
Literatura
    povinná literatura
  • ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. info
  • KOSTEČKA, J. Do světa literatury jinak. Praha: SPN, 1995. info
    doporučená literatura
  • GEJGUŠOVÁ, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-541-6. info
  • KREISLOVÁ, A. Světová literatura jako prostředek multikulturní výchovy. In Ergo. Ústí nad Labem: PdF UJEP, 2001. info
  • MARTÍNKOVÁ, V. Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia, 1995. info
Výukové metody
Přednáška s analýzou videozáznamu
Pozorování
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Studijní praxe
Seminární výuka
Metody hodnocení
Známkou
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
Požadavky pro splnění předmětu budou stanoveny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022.