FPF:UCJIT332 Čeština konfrontačně - Informace o předmětu
UCJIT332 Čeština konfrontačně
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- Čt 11:25–12:10 433
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Italština (dvouoborové) (program FPF, B7310 Filo)
- Italština (jednooborové) (program FPF, B7310 Filo)
- Cíle předmětu
- Předmět doplňuje studijní program oboru tak, aby si student jednooborového studia dotvořil představu o jazykovém systému italštiny na pozadí mateřského jazyka. Předmět přitom má navazovat na některá témata Úvodu do studia jazyka, a to především v dalším prohloubení pohledu do morfologické charakteristiky češtiny jako jazyka syntetického a italštiny jako jazyka na pomezí jazyka analytického. Charakteristiky obou jazyků jsou přitom srovnávány i s angličtinou pro vytvoření hlubšího vhledu do jazykového systémů. Sylabus: 1. Úvod: čeština z hlediska genealogické a morfologické klasifikace 2. Čeština jako jazyk syntetický 3. Jmenná flexe v češtině ve srovnání s italštinou a angličtinou 4. Flexe slovesa v češtině ve srovnání s italštinou a angličtinou 5. Systém gramatických časů češtiny na pozadí italštiny a angličtiny 6. Modus v češtině na pozadí italštiny a angličtiny, větné typy 7. Modus a modalita výpovědi 8. Syntetický charakter jazyka na rovině syntaktické, struktura predikátu 9. Non-finitní slovesné tvary a jejich syntaktické funkce 10. Slovosled české věty a faktory informativní struktury 11. Pasívum v češtině, jeho forma a funkce, totéž v italštině a angličtině 12. Problematiky obohacování slovní zásoby v češtině ve srovnání s italštinou a angličtinou Požadavky: Předmět je ukončen zkouškou, při které student prokáže znalosti odpovídající rozsahu povinné literatury. Literatura: Povinná literatura: Studijní materiál v elektronické podobě MOODLE. Hubáček, J., Jandová, E., Svobodová, J. Čeština pro učitele. Vade Mecum. 1998. Doporučená literatura: Bauer, J., Grep, M. Skladba spisovné češtiny. Praha: SPN, 1975. Grepl, K., Karlík, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998. Hamplová, S. K problematice vidovosti v italštině. Praha: UK, 1994.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2020/UCJIT332