FPF:UCJNP011 Pedagogická propedeutika - Informace o předmětu
UCJNP011 Pedagogická propedeutika
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2020
- Rozsah
- 0/0/8. Seminář 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UCJNP011/A: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Kalnický
UCJNP011/B: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Kalnický - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Němčina pro školskou praxi (program FPF, B7310 Filo)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s rámcovým aparátem pedagogiky - objasnění základních pojmů, objasnění předmětu pedagogiky, její struktury - členění na výchovnou a vzdělávací oblast, vztah k pomocným vědním disciplinám, objasnění hlavních objektů - žáka a vychovatele, objasnění výchovných a vzdělávacích principů se kterými pedagogika pracuje, apod.); organizace výchovy a vzdělávání; základní školské dokumenty. Seznámit s vybranými kapitolami obecné pedagogiky (klima školy, alternativní školské systémy).
- Osnova
- 1.Základní pedagogické pojmy.
2.Vědní obor pedagogika, vznik pedagogiky. Předmět pedagogiky - výchova a vzdělávání.
3. Základní pomocné a hraniční vědy pedagogiky - jejich přínos pro pedagogiku.
4. Faktory rozvoje lidkého jedince.
5. Cíle a obsah výchovy.
6. Složky výchovy.
7. Výchovyný proces a jeho etapy.
8. Osobnost učitele.
9. Osobnost vychovávaného jedince.
10. Prostředky výchovy.
11. Vybrané kapitoly - klima školy; reformní školství; alternativní školy
12. Základy vědeckého pedagogického výzkumu.
13. Základní školské dokumenty.
- 1.Základní pedagogické pojmy.
- Literatura
- povinná literatura
- KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
- KALNICKÝ, J. Pedagogika pro SP. Studijní opora , 121 s. Opava: FVP SU, 2017. info
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3. info
- ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
- KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5. info
- KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky I. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
- doporučená literatura
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., aj. Pedagogika pro učitele. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
- KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
- PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
- Výukové metody
- Přednáška, prezentace, diskuze
- Metody hodnocení
- test
- Informace učitele
- Zkouška: písemná zkouška ze základní literatury a přednášek (úspěšnost 75 %)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2020/UCJNP011