FPF:UIN1009 Umělá inteligence - Informace o předmětu
UIN1009 Umělá inteligence
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Petr Sosík, Dr. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Petr Sosík, Dr.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- Út 9:45–11:20 B2
- Předpoklady
- Tento předmět je vhodný pouze pro studenty, kteří již absolvovali předmět Úvod do logiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná informatika (program FPF, B1802 AplI)
- Aplikovaná matematika (program MU, B1101)
- Aplikovaná matematika pro řešení krizových situací (program MU, B1101)
- Informační studia se zaměřením na knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Informatika a výpočetní technika (program FPF, B1801 Inf)
- Matematické metody v ekonomice (program MU, B1101)
- Obecná matematika (program MU, B1101)
- Počítačová technika a její aplikace (program FPF, B1702 AplF)
- Cíle předmětu
- Studenti získají základní přehled o cílech, metodách a technikách současné umělé inteligence. Výklad je veden z pohledu inteligentního agenta (kolektivu agentů), jenž vnímá a koná v určitém prostředí. Vzhledem k omezenému rozsahu předmětu se zaměříme na téma racionálního chování agenta, tedy dosažení vytčených cílů co nejefektivnějším způsobem. Přitom bereme v úvahu jak schopnosti agenta, tak i vlastnosti prostředí. Po úvodu do konstrukce inteligentních agentů se věnujeme řešení úloh prohledáváním stavového prostoru, a to i v multiagentním prostředí, včetně základní strategie her. Následují základy strojového učení a jeho technik včetně umělých neuronových sítí.
- Osnova
- 1. Co je (umělá) inteligence? Historie disciplíny, hodnocení inteligence, aplikace umělé inteligence.
2. Inteligentní agenty: reaktivní agenty, subsumpční architektura, agenty s vnitřní reprezentací.
3. Stavový prostor a jeho prohledávání, slepé a informované metody, heuristické vyhodnocující funkce.
4. Specializované metody prohledávání: lokální hledání, online hledání.
5. Hledání s omezujícími podmínkami.
6. Stavový prostor ve hrách, optimální rozhodování a strategie.
7. Způsoby reprezentace znalostí inteligentního agenta.
8. Základy strojového učení, rozhodovací stromy, regrese.
9. Umělé neuronové sítě.
10. Kam dál? Náměty pro další studium.
- 1. Co je (umělá) inteligence? Historie disciplíny, hodnocení inteligence, aplikace umělé inteligence.
- Literatura
- doporučená literatura
- MAŘÍK, V., ŠTĚPÁNKOVÁ, O., LAŽANSKÝ, J. a kol. Umělá inteligence 1-6. Academia, Praha, 2013. ISBN 80-200-0496-3. info
- RUSSELL, S.J., NORVIG, P. Artificial Intelligence: A Modern Approach (3rd Ed.). Prentice Hall, 2010. ISBN 978-0-13-604259-4. URL info
- KELEMEN, J. a kol. Základy umelej inteligencie. Bratislava, ALFA, 1992. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s analýzou videozáznamu - Metody hodnocení
- Zkouška
- Informace učitele
- 1. Praktická zadání z programovacích technik umělé inteligence, termíny odevzdání dle pokynů vyučujícího. Maximum 60 bodů.
2. Písemný test z teoretických otázek UI. Maximum 40 bodů,
Z každé části nutno dosáhnout nejméně 50%.
Celkové hodnocení podle součtu bodů: 50-59 bodů E, 60-69 bodů D, 70-79 bodů C, 80-89 bodů B, 90-100 bodů A.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2020/UIN1009