FPF:UHVH0030 Kultura raněnovověké Evropy - Informace o předmětu
UHVH0030 Kultura raněnovověké Evropy
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2021
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Igor Zmeták, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Igor Zmeták, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- Čt 13:05–14:40 H10
- Předpoklady
- Určeno studentům navazujícho studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dějiny (program FPF, N7105 HiVe)
- Cíle předmětu
- Absolvováním získá posluchač přehled o evropské kultuře raního novověku od renesance po osvícenství. Kurz navazuje na dejiny raního novověku, a na základě poznání dejinního vývoje, budou analyzované změny v jednotlivých oblastech kultury a společenského života. Základní znalost faktů, osobností a událostí, a celkový přehled v kulturno-historickém vývoji, je nevyhnutným předpokladem pro orientaci v iných předmětech a kurzech.
- Výstupy z učení
- Absolvováním získá posluchač přehled o evropské kultuře raního novověku od renesance po osvícenství. Kurz navazuje na dejiny raního novověku, a na základě poznání dejinního vývoje, budou analyzované změny v jednotlivých oblastech kultury a společenského života. Základní znalost faktů, osobností a událostí, a celkový přehled v kulturno-historickém vývoji, je nevyhnutným předpokladem pro orientaci v iných předmětech a kurzech.
- Osnova
- 1.Renesance,humanismus 2.Reformace a její kultura 3.Alžbetínské divadlo 4.Španělská renesance 5.Hudba v renesanci 6.Manírizmus 7.Dvor Rudolfa II. 7.Baroko katolické 8 Baroko protestantské 9.Rokoko (dvorská kultura) 10.Klasicizmus 11.Knižní grafika, sběratelství 12.Kultura osvícenství 13.Empír (univerzální historismus)
- Literatura
- povinná literatura
- Burke, P. Italská renesance: Kultura a společnost v Itálii. Praha 1996. info
- Gombrich, E.H. Příběh umění. Odeon, Praha, 1992. info
- doporučená literatura
- Burckhardt, J. Die Kultur der Renaissance in Italien. Basel 1860. info
- Holinková, J. Dvě studie z dějin městské školy na Moravě v předbělohorském období. Olomouc 2005 (1. vyd. 1967, 1970). info
- Hlobil, I. - Petrů, E. Humanism and the Early Renaissance in Moravia, 2. vyd. Olomouc 1999. info
- Hay, D. - Law, J. Italy in the Age of the Renaissance 1380-1530. London - New York 1989. info
- Klaniczay, T. - Jankovits, J. (edd.). Matthias Corvinus and the Humanism in Central Europe. Budapest 1994. info
- Hollingsworth, M. Patronage in Renaissance Italy: From 1400 to the Early Sixteenth Century. London 1994. info
- Hankins, J. (ed.). Renaissance Civic Humanism: Reappraisals and Reflections. Cambridge 2000. info
- Brucker, G. Renaissance Florence. Berkeley and Los Angeles 1969. info
- Kristeller, P. O. Renaissance Thought and Its Sources. New York 1979. info
- Grendler, P. F. Schooling in Renaissance Italy: Literacy and Learning, 1300-1600. Baltimore - London 1989. info
- Kraye, Jill (ed.). The Cambridge Companion to Renaissance Humanism. Cambridge 1996. info
- Baron, H. The Crisis of the Early Italian Renaissance: Civic Humanism and Republican Liberty in an Age of Classicism and Tyranny. 2 sv. Princeton, N.J. 1955. info
- Aston, M. The Fifteenth Century: The Prospect of Europe. New York 1968. info
- Hay, D. The Italian Renaissance in Its Historical Background. 2. vyd. Cambridge 1977. info
- Celenza, Ch. S. The Lost Italian Renaissance: Humanists, Historians, and Latin's Legacy. Baltimore - London 2004. info
- Chastel, A. et al. The Renaissance: Essays in Interpretation. London - New York 1982. info
- King, M. L. The Renaissance in Europe. Boston 2003. info
- Ferguson, W. K. The Renaissance in Historical Thought: Five Centuries of Interpretation. Cambridge, Mass. 1948. info
- Brucker,G. (ed.). The Society of Renaissance Florence. A Documentary Study. New York 1971. info
- Klapisch-Zuber, Ch. Women, Family, and Ritual in Renaissance Italy. Chicago - London 1985. info
- King, M. L. Women of the Renaissance. Chicago and London 1991. info
- Výukové metody
- Kurz budou tvořit přednášky a semináře - předpokládá se aktivní účast studentů na všech formách výuky, jakož i samostatné studium povinné a doporučené literatury. Semináře budou doplňovány dokumentačním materiálem (fotografie, obrazový materiál, videozáznamy, návštěva aktuální muzejní výstavy ...)
- Metody hodnocení
- Podmínkou udělování kreditů je aktivní účast na kurze, samostatné zpracování a prezentace vybraných témat na seminářích a absolvování vědomostného testu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2021/UHVH0030