UBKCU056 Text v prostředí internetu

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2022
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Miloslav Vondráček, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ing. Bc. Roman Sukač, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Čt 15:35–16:20 M6
Předpoklady
Znalosti stylistiky na úrovni bakalářského stupně.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje s vlastnostmi elektronického textu a hypertextu v prostředí internetu.
Výstupy z učení
Student bude schopen posoudit elektronický text po stránce obsahové i technické vzhledem k jeho aktuální funkci. Bude schopen odhalit verbální i neverbální manipulační techniky textu publicistického. U textů populárně naučných a učebních bude umět posoudit jejich edukační účinnost.
Osnova
  • Nelineárnost lidského myšlení versus linearita mluveného a psaného textu
    Od textu k elektronickému hypertextu, vývoj v druhé pol. 20. století (V. Bush, M. Bernstein, internet)
    Možnosti a limity v elektronickém prostředí
    Proměny výrazových prostředků psaných textů v závislosti na jejich nelineárním uspořádání
    Mluvenost a psanost v elektronické komunikaci
Literatura
    doporučená literatura
  • HÖFLEROVÁ, E. Elektronický učební text. Ostrava: VŠB TU. ISBN 978-80-248-2472. info
  • ČIŽINSKÝ, D., MAREŠ, J. Hypertext, hypermédia ? možnosti využití ve škole. Pedagogika, 48 (1998), č. 3. s. 248?256. info
  • KAPOUN, J. Hypertext od memexu po world wide web. URL info
  • Kairos: a journal for teachers of writing in webbed environments. URL info
  • HÖFLEROVÁ, E. Elektronický hypertext. In Studie k moderní mluvnici češtiny. 2, Komunikační situace a styl Eds. O. Uličný, S. Schneiderová. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. info
  • KLOIS, S. S., SEGERS, E., VERHOEVEN, L. How hypertext fosters children's knowledge acquisition: The roles of text structure and graphical overview. Computers in Human Behavior, 2013. info
  • ZOUNEK, J., SUDICKÝ, P. E-learning: učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters, 2012. info
  • SALMERÓN, L. Reading skills and children's navigation strategies in hypertext. Computers In Human Behavior, 2011. info
  • HÖFLEROVÁ, E. Specifika intextu. In Stylistyka XX. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego., 2011. info
  • SAK, P., MAREŠ, J. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. info
  • HÖFLEROVÁ, E. Text a hypertext v procesu učení. In HÖFLEROVÁ, E., HRAZDILOVÁ, A. Informační zdroje. S. 3-69. Ostrava: PedF, 2003. info
  • KRČMOVÁ, M. Nová média - nové styly? Stylistyka XI. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego., 2002. info
  • UHLÍŘ, Z. Hypertext a otazníky nad jeho metodologií. Ikaros online, 2000. URL info
  • HLAVENKA, J. a kol. Výkladový slovník výpočetní techniky a komunikací. Praha: Computer Press, 1997. info
Výukové metody
Přednáška, samostudium odborných textů, analýza cvičných textů, samostatná analýza a prezentace jejích výsledků.
Metody hodnocení
průběžné ústní hodnocení analyzačních činností
Informace učitele
Účast na seminářích (povolená absence max. dvou seminářů), úspěšně složený zápočtový test.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.