ARTAVTBK26 Základy kamery IV

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2023
Rozsah
8p+10s/sem. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. MgA. Marek Jícha (přednášející)
prof. MgA. Marek Jícha (cvičící)
Garance
prof. MgA. Marek Jícha
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semestru jsou praktická cvičení, na kterých si posluchač může ověřit svou schopnost přenést teoretické znalosti do praktického dění. Student si projde kompletním výrobním procesem filmového díla, od jeho scenáristické až po obrazovou a zvukovou složku.
Osnova
  • 1.–2. Tvary a obrazové iluze.
  • 3.–4. Zvláštní efekty a kamerové triky.
  • 5.–6. Osy a úhly. Konzultace scénáře, obrazové vyjádření jednotlivých záběrů.
  • 7.–8. Příprava technického scénáře a denního plánu. Workflow při přípravě storyboardu a technického scénáře.
  • 9.–10. Světlo a stín. Světlo a filmový prostor v ateliéru. Zobrazení herce ve světle, volba velikosti záběru vzhledem k „řeči těla“.
  • 11.–12. Základní osvětlování v ateliéru a terénu a druhy používaných světelných zdrojů. Světelné technika – Technické a výtvarné světlo, charakter světla, typy svítidel.
  • 13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.
Literatura
    povinná literatura
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha, 2004
  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005
  • ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007
    doporučená literatura
  • ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013
  • KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010
  • KALIŠ J. Filmové dramatické formy II. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972
Metody hodnocení
písemná prezentace (ročníková seminární práce), ústní prezentace (referát, ppt), pravidelná docházka (75 %)
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024, léto 2025.