UCJAJNP030 Towards Postmodernity and After

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2023
Rozsah
0/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Libor Práger, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Libor Práger, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UCJAJNP030/A: St 12:15–13:00 H2, L. Práger
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the course is to introduce, debate and challenge the notion of the 'postmodern' both in its incarnation as 'postmodernity', denoting recent history's general social, economic and political orders, and 'postmodernism', understood as a set of particularized artistic, philosophical and cultural modes adopted in the historical period of 'postmodernity'. The students will be exposed to the complexity of 'postmodernism' and 'postmodernity' via a variety of texts, from philosophical and political writings to postmodernist fiction, music and cinema. These will be extensively discussed in the seminars. On completion of the course, which will take the form of an independent critical essay, the students will ideally have a confident grasp of the various philosophical, social, political and cultural practices to which the notion of the 'postmodern' has been put.
Výstupy z učení
Student bude ovládat základní literárně kritickou terminologii získá přehled o literárně kulturních rysech postmodernismu
Osnova
  • 1. Before Postmodernity: The Frankfurt School of Thought (example: Theodor Adorno, Walter Benjamin)
    2. Philosophy of Postmodernism I (example: Jean-Francois Lyotard)
    3. Philosophy of Postmodernism II (example: Jurgen Habermas)
    4. Postmodern music (example: Philip Glass)
    5. Postmodernism and politics I (example: Fredric Jameson)
    6. Postmodernism and politics II (example: David Harvey)
    7. Postmodern lifestyles (example: Jean Baudrillard)
    8. Postmodern cinema (example: David Lynch)
    9. Postmodernism and literature I (example: Linda Hutcheon)
    10. Postmodernism and literature II (example: Donald Barthelme)
    11. Postmodernism and popular culture (example: Ian Chambers, David Bowie)
    12. After Postmodernity: Criticism (example: Terry Eagleton)
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
ústní zkouška
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
" 70% attendance in classes
" active participation in discussions
" critical essay of 4-5 pages debating a chosen aspect of postmodernity
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2024, léto 2025.