ARTAVTBK11 Základy kamery II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
8p+10s/sem. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. MgA. Marek Jícha (přednášející)
prof. MgA. Marek Jícha (cvičící)
Garance
prof. MgA. Marek Jícha
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit posluchače se základy kameramanské problematiky, čímž se vytvoří základ pro navazující praktická cvičení. Student se seznámí se základy jednoduchého kinematografického sdělení s důrazem na návaznost záběrů a jejich kompozici, osvětlení a dynamiku obrazu.
Osnova
  • 1.–2. Vypravěč a subjektivní pohled.
  • 3.–4. Příprava scénáře. Narace a filmový obraz v dokumentárním filmu. Narace a filmový obraz v hraném filmu. Příprava scénáře a obrazové složky.
  • 5.–6. Zvuková a hudební složka filmového díla. Práce kameramana se zvukem a zvukovou složkou obrazu.
  • 7.–8. Základy kompozice filmového obrazu. Komponování scény a rámování postav.
  • 9.–10. Rozbory kompozic a stylů filmového obrazu.
  • 11.–12. Velikosti záběrů a prostorové rozlišení. Analýzy filmů a grafy Barryho Salta.
  • 13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.
Literatura
    povinná literatura
  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005
  • ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha, 2004
    doporučená literatura
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972
  • ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013
  • KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010
  • KALIŠ J. Filmové dramatické formy II. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974
Metody hodnocení
odevzdání průběžných kamerových cvičení
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2024.