UBKKDBK020 Management kultury a fundrasing

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
4p+4s/sem. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Kamila Návratová (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc. (přednášející)
MgA. Kamila Návratová (cvičící)
Mgr. Marek Ševčík, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Pá 7. 3. 11:25–14:40 M9, Pá 25. 4. 8:05–11:20 M9
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základní principy fungování různých typů organizací zabývajících se produkty a projekty z oblasti kultury, jejich legislativní úprava v ČR a možné způsoby financování. Teoretická východiska aplikovaná na konkrétní kulturní projekty z praxe (především v zemích V4). Obsah, význam a metody fundraisingu nestátní neziskové organizace. Cílem je uvést studenty do základů problematiky financování organizací neziskového sektoru a seznámit je s možnostmi vícezdrojového financování. Hlavní důraz je kladen na správné zpracování grantových žádostí a na představení jednotlivých grantových schémat dostupných pro žadatele v České republice. Studenti budou schopni vyhledávat zdrojové příležitosti pro neziskové organizace, využívat fundraisingové metody k získávání finančních prostředků a zpracovávat základní grantové žádosti.
Osnova
  • 1. Základy marketingu 1
  • 2. Základy marketingu 2
  • 3. Marketingové komunikace 1
  • 4. Marketingové komunikace 2
  • 5. Marketingové komunikace v digitálním prostředí
  • 6. Principy fundraisingu 1
  • 7. Principy fundraisingu 2
  • 8. Grantový systém ČR a EU 1
  • 9. Grantový systém ČR a EU 2
  • 10. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty
  • 11. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty
  • 12. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty
  • 13. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty
Literatura
    povinná literatura
  • HAGOORT, G. Umělecký management v~podnikatelském stylu. Praha: AMU, 2009.
  • SMOLÍKOVÁ, M. Management umění. Praha: VŠUP, 2008.
  • KOTLER, P. Marketing management. Praha: Grada, 2001.
  • REKTOŘÍK, J. a kol. Organizace neziskového sektoru – Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress, 2010.
  • BRAY, I. Effective Fundraising for Nonprofits. California: Delta Printing Solutions, 2010.
    doporučená literatura
  • GOULLI, R. – FRIČ, P. Neziskový sektor v~České republice. Praha: Eurolex Bohemia, 2001.
  • JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008.
  • DRKUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací. Management Press, 1994.
  • CICONTE, B. – JACOB, J. G. Fundraising Basics – Complete Guide. Sudbary MA: Jones and Bartlett Publishers, 2009.
  • HLOUŠEK, J. Manažer v~sociálních službách – Fundraising. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
  • BURDA, J. Fundraising pro začátečníky. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2007.
  • HANNAGAN, T. Marketing pro neziskový sektor. Praha: Management Press, 1996.
  • POLAČKOVÁ, Z. Fundraisingové aktivity – jak získat finanční prostředky od místní komunity. Praha: Portál, 2006.
  • LEDVINOVÁ, J. Fundraising z~místních zdrojů. Baltimore: The John Hopkins University Institute for Policy Studies, 1996.
  • PEŠOUTOVÁ, M. a kol. Zaměstnanostní projekty a fundraising. Brno: Drom, 2004.
  • DUBEN, R. Neziskový sektor v~ekonomice a společnosti. Praha: Codex Bohemia, 1996.
  • KOLÁŘ, R. Fundraising – pořádání benefičních akcí. Praha: Informační centrum nadací a jiných neziskových organizací, 2000.
  • ČEPELKA, O. Průvodce neziskovým sektorem Evropské unie I, II. Liberec: Omega, 2003.
  • DVOŘÁK, T. Nadace a nadační fondy: text zákona s~poznámkami. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009.
  • NORTON, M. Praktický průvodce fundraisingem pro neziskové organizace. Praha: Nadace VIA, 2003.
  • BOUKAL, P. Nestátní neziskové organizace (teorie a praxe). Praha: Oeconomica, 2009.
Výukové metody
Přednáška, seminář.
Metody hodnocení
Realizace konkrétního fundraisingové projektu. Účast na seminářích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/UBKKDBK020