UCJCA075 Planning in Teaching

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2007
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Stručná anotace předmětu: Tvorba učebních plánů a projektování výuky je nedílnou součástí současné učitelské praxe. Studenti se v rámci předmětu seznámí s přípravou, tvorbou a vyhodnocováním plánů. Poznají možnosti v tvorbě plánů, kurikula různých typů školských systémů především zemí cílového jazyka. Důležitým problémem je také otázka hodnocení školy, mimoškolního učení a sebevzdělávání po ukončení školní docházky. Znalosti získané při přednáškách studenti prakticky ověří v seminářích, které na ně navazují v různě odstupňovaných praktických aplikacích. Posluchači se naučí vypracovávat různé druhy plánů a příprav na vyučovací jednotku, realizovat je a také hodnotit. Sylabus přednášky: 1. Definice a počáteční přístup 2. Možnosti v tvorbě kurikula 3. Diverzifikace v rámci celkové koncepce výuky 4. Od dílčího k transverzálnímu pojetí 5. Scénář kurikula 6. Diferencované kurikulum 7. Techniky a strategie učení cizím jazykům 8. Portfolio a jeho tvorba 9. Plánovací rastr 10. Diagramové schéma 11. Dlouhodobé a krátkodobé plány 12. Přípravy Sylabus semináře: 1. Scope of syllabus design 2. Learning purpose and learning goals 3. Product-oriented syllabuses 4. Process-oriented syllabuses 5. Objectives 6. Needs analysis and goals 7. Content and its grading 8. Learning tasks and their grading 9. Objectives and their grading 10. Curriculum and syllabus models 11. General English and ESP syllabuses 12. Exploring Společný evropský referenční rámec pro jazyky Odborná literatura: Dubin, F. a Olshtain, E.: Course Design, Cambridge University Press, 1986. Johnson, R. K.: The Second Language Curriculum, Cambridge University Press, 1989. Munby, J.: Communicative Syllabus Design, Cambridge University Press, 1978. Nunan, D.: Syllabus Design, Oxford University Press, 1988. Nunan, D.: The Learner-Centred Curriculum, Cambridge University Press, 1988. Ur, P.: A Course in Language Teaching. Practice and Theory, Cambridge University Press, 1991. Woodward, T. a Lindstromberg, S.: Planning from Lesson to Lesson, Longman Group Ltd., 1995. Yalden, J.: Principles of Course Design for Language Teaching, Cambridge University Press, 1987. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme, UP Olomouc, 2002.
Language of instruction
English
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2005, Winter 2006, Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2007/UCJCA075