UCJNAUC1 Analysis of a Foreign Language Textbook/

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2007
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se na přednáškách seznámí s historickým vývojem učebnic cizích jazyků. Budou uvedeni do problematiky metod hodnocení a vyběru učebnice vhodné pro danou cílovou skupinu. Dostane se jim výkladu o analýze současné učebnice cizího jazyka, dále se seznámí s různými katalogy kritérií pro kritické hodnocení učebnic i jejich částí. V seminářích budou studenti hodnotit jednotlivé komponenty učebnic a učebnicových souborů a seznámí se rovněž s internetovou podporou učebnic. Posluchači se zaměří na vhodnost a obtížnost textů, nahrávek, obrazových a grafických prvků a na soubory cvičení. Součástí semináře je praktické ověření hodnocení učebnice v mikrovýstupech, při nichž se získá zpětná vazba pro následné hodnocení. Sylabus k přednášce: 1. Vývoj role učebnice v dějinách a v současnosti 2. Učebnice jako zdroj prezentačních materiálů 3. Učebnice jako zdroj učebních aktivit, komunikativních interakcí 4. Učebnice jako referenční zdroj v procvičování gramatiky, slovní zásoby a výslovnosti 5. Učebnice jako zdroj pro nácvik poslechu s porozuměním 6. Učebnice jako zdroj pro nácvik čtení s porozuměním 7. Učebnice jako zdroj pro nácvik mluvení 8. Učebnice jako zdroj pro nácvik psaní 9. Učebnice jako zdroj vědomostí z oblastí reálií 10. Učebnice jako osnova výuky cizího jazyka 11. Učebnice jako zdroj strategií učení a autonomního učení 12. Teoretické problémy hodnocení učebnic Sylabus k semináři: 1. Model hodnocení metodologické koncepce 2. Model hodnocení textů 3. Model hodnocení poměru textu a neverbálních komponent 4. Model hodnocení prezentace gramatiky 5. Model hodnocení prezentace slovní zásoby 6. Model hodnocení učebních úloh 7. Model hodnocení poměru cizího a mateřského jazyka 8. Model hodnocení technické kvality učebnic 9. Model hodnocení doplňkových materiálů 10. Testování učebnic 11. Modelování ideální cizojazyčné učebnice 12. Hodnocení efektivity výuky s učebnicí Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H.-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel: Francke Verlag, 1995. Bimmel, P./ Kast, B./Neuner,G.: Deutschunterricht planen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998. Bollton, S. / Albers, H.-G.: Testen und Prüfen. Berlin, München: Langenscheidt, 1992. Bolton, S.: Probleme der Leistungsmessung. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: iudicium Verlag, 1996. Henrici, G. / Riemer, C.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. Hrehovčík, T.:Evaluation of foreign language textbooks. Theoretical and methodological considerations. 1. ang. vydání. Prešov: Prešovská univerzita, 2002. Kast,B./Neuner, G.: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, München: Langenscheidt, 1994. Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, München: Langenscheidt, 1997. Průcha, J.: Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1996. Průcha, J.: Učebnice. Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998.
Language of instruction
German
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013.
  • Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2007/UCJNAUC1