UCJNSOJ1 Systematic acquisition of a foreign language

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Otázce, jak se efektivně učit cizímu jazyku, je v učebnicích cizího jazyka věnováno poměrně málo pozornosti. Většina z nich se omezuje na obvyklá doporučení o důležitosti opakování probrané látky, případně o významu memorování slovní zásoby, která však ve skutečnosti studentům příliš nepomohou. Předmět si klade za cíl seznámit posluchače s technikami učení, které mohou být nápomocny systematickému a efektivnímu postupu při nabývání a rozvíjení jazykových kompetencí. Posluchačům budou představeny obecné zásady a koncepce učení se cizím jazykům z hlediska metodologie psychologie učení, které budou prakticky prohlubovány a procvičovány. Posluchači se seznámí s technikami, které jim mohou napomoci učit se systematicky a efektivně, s možnostmi vedení portfolia, kartotéky, s metodami mnemotechniky apod. 1. Portfolio 2. Proces učení 3. Biologické a psychologické základy učení 4. Paměť 5. Typy učení 6. Psaní poznámek 7. Jak na slovní zásobu 8. Jak psát texty 9. Referát 10. Pozitivní kritika 11. Superlearning 12. Učení se ze zkušeností Požadavky: Vytvoření a vedení portfolia Individuální práce bude zpracována formou portfolia, kde budou studenti zaznamenávat jednak své komentáře a dotazy a také zpracované úkoly týkající se autonomního učení a vlastních zkušeností s jejich uplatňováním. Studijní literatura a studijní pomůcky Balcar, J.: Učme se cizím jazykům. Praha: SPN, 1962. Bimmel, P. /Rampillon, U.: Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin usw.: Langenscheidt, 1997. Butzkamm, W.: Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts. 2. Aufl. Tübingen: Francke, 1993. Kolková, Š.: Mluvit se naučíte mluvením aneb Jak se učit cizím jazykům a vytrvat. Brno: Trojan, 2002. Kollmannová, L.: Jak porozumět cizí řeči. Voznice: Leda, 2003. Leitner, S.: So lernt man lernen. Freiburg: Herder, 1972. Metzig, W./Schuster, M.: Lernen zu lernen. 5. Aufl. Berlin, Heidelberg, New York: Springer, 2000. Petty, G.: Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha: Portál, 1996. Rampillon, U.: Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. München: Hueber, 1995. Rug, W. / Neumann, T. / Tomaszewski, A.: 50 praktische Tips zum Deutschlernen. München: Klett, 1991.
Language of instruction
German
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010.
  • Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2007/UCJNSOJ1