UCJNTUP Tvorba učebních plánů

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2007
Rozsah
0/5/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tvorba učebních plánů a projektování výuky je nedílnou součástí současné učitelské praxe. Studenti se v rámci předmětu seznámí s přípravou, tvorbou a vyhodnocováním plánů. Poznají možnosti v tvorbě plánů, kurikula různých typů školských systémů především zemí cílového jazyka. Důležitým problémem je také otázka hodnocení školy, mimoškolního učení a sebevzdělávání po ukončení školní docházky. Posluchači se naučí vypracovávat různé druhy plánů a příprav na vyučovací jednotku, realizovat je a také hodnotit. 1. Vzdělávací program a jeho tvorba 2. Pořadí kroků při tvorbě vzdělávacího programu 3. Analýza vzdělávacích potřeb a účastníků vzdělávání 4. Výukový cíl 5. Úloha cíle při tvorbě vzdělávacího programu 6. Taxonomie výukových cílů 7. Vyhodnocování vzdělávání 8. Tvorba učebního plánu 9. Kurikulum 10. Společný evropský referenční rámec pro jazyky 11. Rámcové vzdělávací programy 12. Tvorba školního vzdělávacího programu Požadavky: Vytvoření učebního plánu pro danou cílovou skupinu. Návod na individuální studium poskytne distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a dále odkazy na doporučenou studijní literaturu. Studenti vypracují učební plán pro danou cílovou skupinu podle zásad současné didaktiky cizích jazyků. Ústní zkouška ověřuje znalost teorie podle zadání katalogu otázek. Studijní literatura a studijní pomůcky Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. Glaboniat, M. / Müller, M. / Schmitz, H. / Rusch, P. / Wertenschlag, L.: Profile Deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998. Piepho, H-E.: Deutsch als Fremdsprache in Unterrichtssikzzen. Heidelberg: Roland Ansager Verlag, 1980. Průcha, J.: Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1996. Schmidt, R.: Unterrichtsplanung. In: Henrici,G.: Einführung in die Didaktik Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Band 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. Prášilová, M.: Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. Weigmann, J.: Unterrichtsmodelle für Deutsch als Fremdsprache. Ismaning: Hueber Verlag, 1993.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011.