UBK10016 Dějiny českého divadla II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2008
Rozsah
3/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je poskytnout posluchačům vhled do vývoje českého divadla od 80. let 18. století do roku 1918, tedy od zrodu ideje národního divadla v době osvícenství přes divadlo epochy národního obrození, ambivalentní charakter českého romantismu a jeho odraz v rozvoji divadla až po výstavbu budovy pražského Národního divadla a počáteční fázi praxe na této scéně.
Osnova
Cílem kursu je poskytnout posluchačům vhled do vývoje českého divadla od 80. let 18. století do roku 1918, tedy od zrodu ideje národního divadla v době osvícenství přes divadlo epochy národního obrození, ambivalentní charakter českého romantismu a jeho odraz v rozvoji divadla až po výstavbu budovy pražského Národního divadla a počáteční fázi praxe na této scéně. Na výklad o realismu na českých scénách naváže pak kapitola věnovaná nástupu divadelní moderny na počátku 20. století a dalšímu vývoji až do období ustavení samostatného státu. Zvláštní pozornost bude věnována životu a dílu klíčových osobností českého divadelního vývoje, zejména Štěpánkovi, Klicperovi, Tylovi a dalším. "Červenou nití" výkladu bude realizace myšlenky národního divadla v českém divadelním hnutí. Ve svém průběhu bude kurs doplňován o doporučenou (nejen) dramatickou literaturu jednotlivých historických období a pro maximální názornost prokládán ukázkami.
1. Destrukce barokních divadelních schémat ve střední Evropě; nástup německého občanského dramatu, zrod vídeňského lidového divadla a operní reforma W. A. Mozarta.
2. Dvojjazyčné Vlastenské divadlo - Vaterländisches Theater: konfrontace osvícenských požadavků emancipace národů a národních jazyků s multikulturní realitou českých zemí.
3. Česky hrané divadlo do nástupu romantismu.
4. Český divadelní romantismus: česky hrané divadlo poprvé ve středoevropském divadelním kontextu.
5. Myšlenka národního divadla v českých zemích: idea, nebo iluze?
6. Realistické divadlo: rozpad scénografie typových dekorací a hereckých oborů, počátky divadelní režie jako nové tvůrčí složky divadla.
7. Počátky českého divadelního realismu (Brno 1886 - 1890).
8. České realistické drama a vývoj českého herectví.
9. Česky hrající profesionální divadelní společnosti v českých zemích (1849 - 1918) a vznik sítě stálých česky hrajících divadel.
10. České ochotnické divadlo.
11. Nástup modernistických směrů v závěru 19. století - konec hegemonie jednoho slohu. Impresionismus v Národním divadle v Praze (režisér Jaroslav Kvapil).
Literatura
    povinná literatura
  • FISCHER, O.:. Činohra Národního divadla do roku 1900. Praha, 1983. info
  • ČERNÝ, F. (ed.):. Dějiny českého divadla III. Praha, 1977. info
  • ČERNÝ, F.:. Hana Kvapilová. Život a dílo. Praha, 1963. info
  • KLOSOVÁ, L.:. Kolárové. Tři herecké portréty. Praha, 1969. info
  • ČERNÝ, F.:. Měnivá tvář divadla aneb Dvě století s pražskými herci. Praha, 1978. info
  • BARTOŠ, J.:. Prozatímní divadlo a jeho opera. Praha, 1938. info
  • CÍSAŘ, J.:. Přehled dějin českého divadla I. Od počátků do roku 1862. Praha, 2004. info
  • CÍSAŘ, J.:. Přehled dějin českého divadla II. Od roku 1862 do roku 1945. Praha, 2004. info
  • TUREČEK, D.:. Rozporuplná sounáležitost. Praha, 2001. info
  • KNAP, J.:. Umělcové na pouti. Praha, 1961. info
    doporučená literatura
  • ČERNÝ, F. (ed.):. Dějiny českého divadla II. Praha, 1969. info
  • BARTOŠ, J.:. Prozatímní divadlo a jeho činohra. Praha, 1937. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
1. Aktivní účast na přednáškách.
2. Zpracování a přednes referátu a/či eseje a jeho odevzdání v tištěné podobě (rozsah a podrobnosti ohledně formy budou upřesněny v průběhu kursu).
3. Úspěšné zvládnutí zápočtového testu (informace ohledně obsahu, rozsahu a bodového hodnocení budou podány během semestru).
4. Ústní zkouška, jejíž úspěšné zvládnutí je podmíněno kvalitní odpovědí na vylosovanou otázku, celkovou orientací v probrané látce a přemýšlivým přístupem k ní, příp. též schopností práce s textem a podání poučeného komentáře k poznámkám učitele k vypracovanému referátu či eseji.
5. Po dohodě je možno kurs zakončovat zkouškou až do konce akademického roku, tedy po celý letní semestr.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2009, zima 2010.