FPF:UBK10025 Animace kultury - Informace o předmětu
UBK10025 Animace kultury
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vnést do českého univerzitního vzdělávacího kontextu nový model šíření kultury - kulturní práce - tzv. animaci kultury. Tento model , který je od 60. let úspěšně aplikován v řadě evropských zemí, přináší alternativní možnosti kreativní práce s hmotnou i duchovní kulturou. Předmět má studenty motivovat k přemýšlení o sobě, vlastní tvorbě, smyslu umění pro kultivaci člověka.
- Osnova
- Animace nabízí nedirektivních forem výuky umění a kulturní činnosti v rámci univerzitního vzdělávání. Animace si klade za úkol kultivovat integrovanou osobnost - vytvářet aktivního člověka, který si je vědom odpovědnosti za svá rozhodnutí a jejich racionální a emocionální důsledky - člověka odpovědného za smysl a kvalitu vlastního života i za životní běh ostatních lidí. Animátor využívá svých vědomostí, dovedností, charismatu a díky svému nadšení a posedlosti vtahuje okolí do společenského a kulturního dění. Dovede nadchnout pro ideje společných projektů. Patří mezi ty nepřehlédnutelné osobnosti, které buď spontánně nebo v rámci profese oživují komunitu kulturním a společenským děním. Sám přesouvá iniciativu na další lidi a lavinovitě tak zapojuje ostatní do vytvořeného společenství. Animátor má podle polských koncepcí přinášet stále nové podněty a svou kreativitou nabízet chybějící články kulturního dění, vytvářet protiváhu konzumnímu způsobu života. Práce animátora je závislá na schopnosti komunikovat, přesvědčit a vyprovokovat ostatní k dialogu. Podle francouzských pedagogů a sociologů kultury je animátor zároveň pedagogem, který nediriguje skupinu či jednotlivce, ale probouzí v nich vlastní aktivitu. termínem animace se označuje každá aktivita ve skupině kolektivu, společenství , která vede ke komunikaci a vytvoření nové společenské struktury. Animace je metoda integrace a spoluúčasti. Cílem animace je adaptace na nové formy společenského života.
1. Animace kultury (Etymologie a sémantická analýza pojmu animace. Geneze animace kultury. Kontexty vzniku animace kultury v Polsku. Animace kultury v Evropě. Postmoderní situace a animace kultury)
2. Struktura animace (Animace kultury. Společensko-kulturní animace)
3. Kdo je to animátor kultury (Předpoklady a kompetence animátorů. Vzdělávání animátorů kultury. Interdiscilinárnost, otevřenost, kreativita animátorské činnosti)
4. Akční pole animátorů kultury v praxi (Animace a volný čas. Animace k kontextu vzdělávání)
5. Animace kultury v českém kontextu (Vymezení pojmů kulturní práce, osvěta, šíření kultury, animace kultury. Současný stav animace kultury v České republice)
6. Vybraná témata z psychologie (Úvod do psychologie. Psychologie umělecké tvorby. Vnímání uměleckého díla. Komunikace uměním a budování významu)
- Animace nabízí nedirektivních forem výuky umění a kulturní činnosti v rámci univerzitního vzdělávání. Animace si klade za úkol kultivovat integrovanou osobnost - vytvářet aktivního člověka, který si je vědom odpovědnosti za svá rozhodnutí a jejich racionální a emocionální důsledky - člověka odpovědného za smysl a kvalitu vlastního života i za životní běh ostatních lidí. Animátor využívá svých vědomostí, dovedností, charismatu a díky svému nadšení a posedlosti vtahuje okolí do společenského a kulturního dění. Dovede nadchnout pro ideje společných projektů. Patří mezi ty nepřehlédnutelné osobnosti, které buď spontánně nebo v rámci profese oživují komunitu kulturním a společenským děním. Sám přesouvá iniciativu na další lidi a lavinovitě tak zapojuje ostatní do vytvořeného společenství. Animátor má podle polských koncepcí přinášet stále nové podněty a svou kreativitou nabízet chybějící články kulturního dění, vytvářet protiváhu konzumnímu způsobu života. Práce animátora je závislá na schopnosti komunikovat, přesvědčit a vyprovokovat ostatní k dialogu. Podle francouzských pedagogů a sociologů kultury je animátor zároveň pedagogem, který nediriguje skupinu či jednotlivce, ale probouzí v nich vlastní aktivitu. termínem animace se označuje každá aktivita ve skupině kolektivu, společenství , která vede ke komunikaci a vytvoření nové společenské struktury. Animace je metoda integrace a spoluúčasti. Cílem animace je adaptace na nové formy společenského života.
- Literatura
- povinná literatura
- SIOSTRZONEK, J.:. Animace kultury (polské inspirace). Opava, Slezská univerzita v Opavě, 2008. info
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- 1. Aktivní účast na přednáškách.
2. Seminární práce:zpracování animačního projektu dle vlastního uvážení a jeho prezentace.
3. Pokyny ke zpracování seminární práce: animační projekt bude hodnocen na základě správnosti, stupni kreativity, přínosu a inovativnosti.
4. Zkouška ústní - prověření základních pojmů na konkrétních příkladech (co je to animace, kultivace) komentář k poznámkám pedagoga v seminární práci, termín od začátku zkušebního období do konce února.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2009/UBK10025