UBKD0016 History of Czech Literature II/1

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2009
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. PhDr. Drahomíra Vlašínová, CSc.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Výklad je zaměřen na problematiku národního obrození, kdy se formoval národní jazyk, literatura a národní vědomí v souladu s evropskými myšlenkovými proudy.
Syllabus (in Czech)
  • V zimním semestru přednáška zahrnuje literaturu národního obrození (léta 1774 - 1858). Výklad sleduje především vývoj literatury, kultury a českého uvědomování i sebevědomí v jednotlivých etapách národního obrození, jakož i myšlenkový přínos po sobě následujících generací. Cílem je rovněž zachytit vývoj žánrů zejména ve smyslu umělecké hodnoty, a to nejen v rozpětí próza, poezie, drama, ale i literární kritika a publicistika. Zřetel je věnován také podchycení širšího literárního proudu, který ve své době tvořili překladatelé, nakladatelé, časopisecká produkce a také společenský život (bály, plesy, besedy, salony, ochotnická představení aj.). Na tomto pozadí potom plastičtěji vynikají výrazné osobnosti typu Dobrovský, Jungmann, Kollár, Čelakovský, Šafařík, Palacký, ale i stěžejní dobové diskuse a spory (spor o prozodii, první spory o pravost Rukopisů ve spojitosti s osobností J. Dobrovského, polemika o Máchovo dílo apod.).
    Seminář navazuje VÝHRADNĚ na přednášky. V zimním semestru studenti vypracují a přednesou referáty z doporučené literatury a pramenů, které podle zadání již sami vyhledají v knihovnách a archivech. Cílem semináře je, aby si posluchači doplňovali dovednosti po stránce tematické, faktografické a stylistické a zároveň si osvojili práci s různými typy sekundární literatury - monografiemi o autorech, teoretickými i literárněhistorickými studiemi, korespondencí, deníky, memoáry apod. Témata jsou pak zřetězována do cyklů tak, aby se v nich uplatnily také proměny v hodnocení významných osobností českou literární kritikou i společenským povědomím, nebo aby se v nich promítla problematika, vycházející z nových poznatků, či otázka bourání stabilizovaných mýtů, jak je tomu v případě K. Havlíčka Borovského.
    Příklady referátů, resp. seminárních prací (doc. Vlašínová):
    1) Dobrovského nauka o verši a její projekce u Puchmajerovy družiny
    2) Klicperův Točník a masová zábavná četba raného obrození
    3) Palackého pojetí dějin - zvláště českých a jejich využití v beletrii
    4) Sentimentální povídka v českém prostředí
    5) K.H.Mácha očima svých současníků
    6) Máchův odkaz a jeho interpretace v 2.pol.19.stol
    7) Mácha v interpretaci surrealistů (sb. Ani labuť ani lůna)
    8) Srukturalistické rozbory Máchova díla ( R.Jacobson, J. Mukařovský)
    9) Mýtus Božena Němcová
    10) Realita a sen v Babičce B.Němcové
    Vybraná témata seminářů (dr. Chrobák):
    1) Periodizace literárních dějin národního obrození: milníky a problematické body. Kdo co určuje periodizaci literatury?
    2) Rané povídky národního obrození: od starší české literatury k literatuře 19. století.
    3) Lyrika českého národního obrození: Jirátova koncepce a typologie poezie tohoto období, její hodnota v dnešním stavu bádání.
    4) Josef Dobrovský: Dějiny české řeči a literatury: mezi lingvistikou a literární historií. Místo analýzy v popise vývoje české literatury u Dobrovského.
    5) Josef Dobrovský: prozódie česká: základní znaky Dobrovského návrhu, možnosti užití, spory o versologické systémy.
    6) Václav Thám: Básně v řeči vázané-versologická analýza.
    7) Puchmajerovci: podoby české poezie po Dobrovského prozodii. Jednotlivé tvůrčí typy.
    8) J. H. A. Gallaš: Mé žalosti a mé bolesti - nad neznámou podobou obrozenské literatury, svérázný typ pamětí v Gallašově vyprávění. Prvky komické, satirické i magické.
    9) Polákova Vznešenost přírody: první vzmach obrozující se literatury (typ verše, tematická a jazyková analýza)?
    10) Spory o Rukopisy 1: nad texty RKZ. Analýzy versologická, tematická, jazyková.



Literature
    required literature
  • VLAŠÍNOVÁ, D. Dějiny české literatury 19. století. II. díl (1815 - 1830). Opava, 1999. info
  • VLAŠÍNOVÁ, D. - PAVERA, L. Dějiny české literatury 19. století. I. díl (1775 - 1814). Opava, 1997. info
  • JANÁČKOVÁ, J. Česká literatura 19. století: Od Máchy k Březinovi. Praha, 1994. info
  • POLÁK, J. Česká literatura 19. století. Praha, 1990. info
  • Dějiny české literatury II. Literatura národního obrození. Praha, 1960. info
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Cvičení 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2009/UBKD0016