UCJAACN1 Analysis of a Foreign Language Textbook

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2009
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Obsah předmětu: Studenti se na přednáškách seznámí s historickým vývojem učebnic cizích jazyků. Budou uvedeni do problematiky metod hodnocení a výběru učebnice vhodné pro danou cílovou skupinu, dostane se jim výkladu o analýze současné učebnice cizího jazyka. Dále se seznámí s různými katalogy kritérií pro kritické hodnocení učebnic a jejich částí. V seminářích budou studenti hodnotit jednotlivé komponenty učebnic a učebnicových souborů a seznámí se rovněž s internetovou podporou učebnic. Posluchači se zaměří se na vhodnost a obtížnost textů, nahrávek, obrazových a grafických prvků a na soubory cvičení. Součástí semináře je praktické ověření hodnocení učebnice v mikrovýstupech, při kterých se získá zpětná vazba pro následné hodnocení. Sylabus přednášky: 1. Tvorba učebnic 2. Katalogy kritérií 3. Analýza textů 4. Poslechové texty a cvičení 5. Učební úlohy 6. Motivace 7. Progrese gramatiky 8. Reálie a literatura v učebnicích 9. Interkulturní aspekty 10. Projekty 11. Internetová podpora učebnic 12. Evropský referenční rámec pro jazyky Sylabus semináře: 1. General methodology (checklist, aim specification, learning/teaching situation) 2. Analysing and evaluating coursebooks 3. Coursebook package 4. Language content I (grammar, vocabulary) 5. Language content II (pronunciation, discourse, appropriacy, varieties) 6. Type of syllabus and grading 7. Skills (specialised or full 4skill type) 8. Methodology I (learner needs, student´s role, study skills) 9. Methodology II (teacher´s role, teacher´s book) 10. Communicative coursebook 11. Localisation/nativisation of a communicative coursebook 12. ESP materials Literatura: Anderson, A. a Lynch, T.: Listening, Oxford University Press, 1988. Bausch, K. R. a Krumm, H. J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht, Francke Verlag, 1995. Cunningsworth, A.: Choosing Your Coursebook, Heinemann Publishers Ltd, 1995. Duff, A. a Maley, A.: Literature, Oxford University Press, 1990. Fried-Booth, D.L.: Project Work, Oxford University Press, 1986. Harmer, J.: Teaching and Learning Grammar, Longman Group UK Ltd, 1987. Hrehovčík, T.: Evaluation of Foreign Language Textbooks, Prešov, 2003 Kramsch, C.: Context and Culture in Language Teaching, Oxford University Press, 1993. Scrivener, J.: Learning Teaching, Heinemann ELT, 1994. Tomalin, B. a Stempleski, S.: Cultural Awareness, Oxford University Press, 1993.
Literature
    recommended literature
  • Kramsch, C. Context and Culture in Language Teaching. info
  • Tomalin, B. a Stempleski, S. Cultural Awareness. info
  • Hrehovčík, T. Evaluation of Foreign Language Textbooks. info
  • Bausch, K. R. a Krumm, H. J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. info
  • Cunningsworth, A. Choosing Your Coursebook. info
  • Scrivener, J. Learning Teaching. info
  • Anderson, A. a Lynch, T. Listening. info
  • Duff, A. a Maley, A. Literature. info
  • Fried-Booth, D.L. Project Work. info
  • Harmer, J. Teaching and Learning Grammar. info
Language of instruction
English
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Winter 2008, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020.
  • Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2009/UCJAACN1