UCJOSVOJ Systematic acquisition of the foreign language

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2009
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Otázce, jak se efektivně učit cizímu jazyku, je v učebnicích cizího jazyka věnováno poměrně málo pozornosti. Většina z nich se omezuje na obvyklá doporučení o důležitosti opakování probrané látky, případně o významu memorování slovní zásoby, která však ve skutečnosti studentům příliš nepomohou. Tato přednáška a seminář si kladou za cíl seznámit posluchače s technikami učení, které mohou být nápomocny systematickému a efektivnímu postupu při nabývání a rozvíjení jazykových kompetencí. V přednášce budou představeny obecné zásady a koncepce učení se cizím jazykům z hlediska metodologie psychologie učení. V semináři budou tyto otázky prakticky prohlubovány a procvičovány. Posluchači se seznámí s technikami, které jim mohou napomoci učit se systematicky a efektivně, s možnostmi kartotečního systému a s metodami memotechniky. Sylabus k přednášce: 1. Cíle učení se cizím jazykům 2. Otázky motivace při učení 3. Psycholingvistika a výuka cizích jazyků I 4. Psycholingvistika a výuka cizích jazyků II 5. Jak zvládnout gramatiku - metody I 6. Jak zvládnout gramatiku - metody II 7. Efektivní práce se slovní zásobou I 8. Efektivní práce se slovní zásobou II 9. Metody pro čtení s porozuměním 10. Metody pro poslech s porozuměním 11. Metody pro dovednost psaní 12. Metody pro dovednost mluvení Sylabus k semináři: 1. Sprachunterricht an der Schule 2. Vokabelheft und Vokabellernprogramm: nützliche Hilfsmittel beim effektiven Lernen? 3. Das Anlegen einer Lernkartei 4. Wie man sich 'typisch tschechische' Fehler abgewöhnt 5. Die Arbeit mit Lehrbuchlektionen und anderen Texten 6. Warum es unsinnig ist, Paradigmen auswendig zu lernen 7. Das Erlernen komplexerer grammatischer Phänomene (Wortstellung, Artikelwahl u.a.). 8. Memotechniken 9. Lernstrategien 10. Empfehlenswerte Lehrmaterialien und wie man damit arbeiten sollte 11. Wie sinnvoll bzw. hilfreich sind die 'Alternativen Methoden' (Superlearning u.a.)? 12. Fremdsprachenlernen ohne Grammatik? Literatura: Balcar, J.: Učme se cizím jazykům. Praha: SPN, 1962. Bimmel, P. / Rampillon, U.: Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin usw.: Langenscheidt, 1997. Butzkamm, W.: Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts. 2. Aufl. Tübingen: Francke, 1993. Kolková, Š.: Mluvit se naučíte mluvením aneb Jak se učit cizím jazykům a vytrvat. Brno: Trojan, 2002. Kollmannová, L.: Jak porozumět cizí řeči. Voznice: Leda, 2003. Leitner, S.: So lernt man lernen. Freiburg: Herder, 1972. Metzig, W. / Schuster, M.: Lernen zu lernen. 5. Aufl. Berlin, Heidelberg, New York: Springer, 2000. Rampillon, U.: Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. München: Hueber, 1995. Rinas, K.: Wenn Sie sagen: "Ich brauche mehr Deutsch üben" - dann haben Sie Recht! Programmierte Übung zum Verlernen typisch tschechischer Deutsch-Fehler. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2001. Rug, W. / Neumann, T. / Tomaszewski, A.: 50 praktische Tips zum Deutschlernen. München: Klett, 1991
Language of instruction
German
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2010, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2009/UCJOSVOJ