FPF:UBKKN002 Information Science 1 - Course Information
UBKKN002 Information Science 1
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2010
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- Mgr. Jana Brožovská Onderková, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library Science in combination with another discipline (programme FPF, B6107 HuSt)
- Library Science (programme FPF, B7201 InSK)
- Course objectives (in Czech)
- Přednášky jsou rozděleny do dvou částí: v první části je soustředěna základní problematika informační vědy v související s jejím historickým vývojem, formováním teoretických východisek a terminologie, hledáním vědeckých metod zkoumání a aplikačních možností. Cílem přednášek je dokumentovat a na základě příkladů demonstrovat úlohu informační vědy jako teoretické disciplíny v neustále rozšiřujícím se spektru informatizace společnosti. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
- Syllabus (in Czech)
- 1 Úloha informací v kontextu celospolečenského vývoje
1.1 Příklady uplatnění odborných a vědeckých informací v různých histoických epochách
1.2 Úloha středověkých univerzit, důsledky vynálezu knihtisku a objevitelských cest
1.3 Vznik a rozvoj vědeckých časopisů, význam 19. století, jako století technických objevů a vynálezů, diferenciace a integrace ve vědě
1.4 Vliv kybernetiky, vynález počítače, informační exploze a informační krize
1.5 Příčiny a důsledky informatizace společnosti
2 Vymezení jádra oboru "informační věda"
2.1 Potřeba teoretické informační disciplíny, zpětný pohled na její vznik a různé interpretace ve vědě
2.2 Vývoj na našem území; terminologické rozlišení pojmů: informatika, sociální informatika a informační věda, vymezení jádra oboru
2.3 Teoretická a aplikovaná informační věda
3. Informace a její základní druhy
3.1 mnohoznačnost pojmu informace a snahy o jeho definování
3.2 informace v anorganické, biologické a sociální sféře
4 Současný stav výkladu pojmu informace
4.1 Teoretický vývoj v 70.-90. letech (McHale, Dretske, Fröhlich, Bergström)
4.2 Shrnutí konference v Helsinkách
4.3 Informace jako fenomén, proces a zboží. Současné pojetí termínu informace v souvislosti s pojmy struktura a evoluce
5 Sociální informace
5.1 Sociální informace v souvislosti se zaměřením informační vědy
5.2 podstata, zdroje, vlastnosti a druhy sociální informace
Sociální informace v oblasti vědy a řízení společnosti
6. Vazby sociální informace
6.1 Charakteristika pojmů: signál, kód, znak, poznatek, jazyk (fakt, systém)
6.2 Vztah těchto pojmů k informaci a zejména jejich úloha v komunikaci
Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně ? nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
- 1 Úloha informací v kontextu celospolečenského vývoje
- Literature
- required literature
- CEJPEK, J. Co je informační věda? I 93, 1993, ,č.3, s. 61-63. info
- CURRÁS, E. Neuronový metabolismus informácie. Knižnice a vedecké informácie, 1998, č. 4, s. 145-152. info
- KATUŠČÁK, D.; MATTHAEIDESOVÁ ,- NOVÁKOVÁ, M. Informačná výchova: terminologický a výkladový slovník. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstv, 1998. ISBN 80-08-02818-1. info
- Assessment methods
- Grade
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2010/UBKKN002