UBK00131 Literature for Children and the Young

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2011
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Mgr. Milena Rosová
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Předmět propojuje teorii a historii literatury pro děti a mládež. Seznamuje posluchače s literaturou pro děti a mládež jako součástí celonárodního písemnictví, vývojovými tendencemi české i světové LPM, jejími funkcemi, žánry, znaky. Disciplína si všímá diferenciace žánrové skladby podle věkových skupin, zejména pro školní věk, napomáhá orientovat se v produkci literárních děl pro děti a mládež. Navazuje na poznatky z disciplán Úvod do studia literatury a Teorie literatury 1 a 2 - rekapituluje základní poznatky a aplikuje je při práci s konkrétními texty.
Syllabus (in Czech)
  • Témata přednášek:
    1. Předmět literatury pro děti a mládež, příčiny a oprávněnost vzniku, lit. intencionální a neintencionální, specifické znaky, estetické i mimoestetické funkce, vymezení faktorů dětského čtenářství vzhledem k věkovým zvláštnostem, systém čtenářské komunikace.
    2. Žánr, žánrová skladba literatury pro děti a mládež, přehled nejfrekventovanějších žánrů LPM.
    3. Ústní lidová slovesnost jako součást celonárodního písemnictví, její znaky, vztah k umělé tvorbě, charakteristika folklórních žánrů z hlediska literárních druhů, vztah folklórní tvorby a LPM.
    4. Lidová pohádka - charakteristika žánru, znaky pohádky, její klasifikace, autorská zpracování lidových látek v české literatuře.
    5. Pověst - charakteristika žánru, typologie pověstí, základní pověsťové soubory, mýtus - mytologie, typologie bájeslovných příběhů, literární adaptace.
    6. Bible - reflexe biblických příběhů a jejich literární adaptace.
    7. Bajka - charakteristika žánru, vývojové tendence - tradice ezopská, indická, základní představitelé žánru v české i světové literatuře.
    8. Folklórní poezie - ukolébavka, píseň, hádanka, říkadlo, sbírky folklórní poezie, sběratelství.
    9. Počátky umělé poezie pro děti - poezie ohlasová a didaktická.
    10. Moderní česká poezie pro děti - zakladatelé, rozvoj v době meziválečné a v období okupace, tradice halasovsko-nezvalovská a hrubínovsko-čarkovská).
    11. Oficiální i neoficiální poezie po roce 1945.
    12. Poezie pro děti a mládež po roce 1989 - hlavní vývojové tendence a představitelé.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2002, Summer 2003, Winter 2010, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017.
  • Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2011/UBK00131