FPF:UBKTV074 Documentary workshop - Course Information
UBKTV074 Documentary workshop
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2011
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (seminar tutor)
MgA. Miloslav Novák, DiS. (seminar tutor) - Guaranteed by
- MgA. Miloslav Novák, DiS.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Audio-visual works (programme FPF, B8203 DrUm)
- Course objectives (in Czech)
- Kurz seznámí studenty formou cvičení se základními tvůrčími postupy a metodami, používanými během přípravy, natáčení a postprodukci dokumentárního filmu. Dále poukáže na odlišnosti dokumentárního filmu od zpravodajství a publicistiky. Kurz také uvede studenty do možností práce dokumentaristy s archivními materiály v kontextu autorskoprávního i technického.
- Syllabus (in Czech)
- Studenti postupně realizují elementární cvičení, na kterých si osvojí jednotlivé tvůrčí metody využívající různá média: počínaje např. samostatným vytvořením fotoscénáře, přes zvukovou reportáž či anketu, dále videofilm (bez zvukové složky) zachycující atmosféru prostředí nebo postup práce, až k vytvoření dokumentárního filmu, vytvářeného ve skupinách pro nabytí zkušenosti aktivní spolupráce v týmu, která je pro zdárný vznik filmu tolik potřebná. Nezbytnou součástí kurzu proto bude společná a tvůrčí diskuse nad postupně vznikajícími díly nejen s pedagogem, ale i mezi jednotlivými studenty navzájem. Studenti budou před započetím realizace každého elementárního cvičení uvedeni do problematiky pomocí konkrétních příkladů a ukázek z praxe.
Kromě jednotlivých druhů a žánrů dokumentárního filmu (např. anketa, reportáž, portrét, fejeton, střihový film, instruktážní film, populárně-vědecký film, reklama, agitka, klip, poetický film, cestopis, sociologická sonda, živá beseda, deník, filmová esej, film o filmu apod.) kurz představí také různé tvůrčí přístupy, metody či mody reprezentace (např. observace, participace, reflexe, narace, rekonstrukce, dokumentární situace). Na těchto příkladech budou studentům demonstrovány rozdíly mezi pojmy "hraný" a "dokumentární" film, které jsou pro současnou audiovizuální tvorbu nesmírně důležité právě proto, že se tato tenká hranice stále více prostupuje. Díky tomu kupříkladu američtí tvůrci dokumentu o 11. září upozorňují v závěrečných titulcích: "Toto není dokumentární film". A naopak úvodní titulky hraného filmu, který má ambice získat Oskara, doplňují douškou: "Tento příběh byl natočen podle skutečných událostí".
- Studenti postupně realizují elementární cvičení, na kterých si osvojí jednotlivé tvůrčí metody využívající různá média: počínaje např. samostatným vytvořením fotoscénáře, přes zvukovou reportáž či anketu, dále videofilm (bez zvukové složky) zachycující atmosféru prostředí nebo postup práce, až k vytvoření dokumentárního filmu, vytvářeného ve skupinách pro nabytí zkušenosti aktivní spolupráce v týmu, která je pro zdárný vznik filmu tolik potřebná. Nezbytnou součástí kurzu proto bude společná a tvůrčí diskuse nad postupně vznikajícími díly nejen s pedagogem, ale i mezi jednotlivými studenty navzájem. Studenti budou před započetím realizace každého elementárního cvičení uvedeni do problematiky pomocí konkrétních příkladů a ukázek z praxe.
- Literature
- recommended literature
- Bill Nichols. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU, 2010. info
- Miloslav Novák. Ověřené a fiktivní vyprávění. Film a doba, 2009. info
- Miloslav Novák. (Psycho)somatika (ve) filmu. Praha: AMU, 2008. info
- Gilles Deleuze. Obraz-pohyb a Obraz-čas. Praha: NFA, 2006. info
- Josef Valušiak. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005. info
- Guy Gauthier. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: AMU, 2004. info
- Ivo Bláha. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004. info
- Antonín Navrátil. Cesty k pravdě či lži. 70 let československého dokumentárního filmu. Praha: AMU, 2002. info
- Jean Breschand. Dokumentární film, jiná tvář kinematografie. Cahiers du Cinéma, Paříž: Etoile, 2002. URL info
- Rudolf Adler. Cesta k filmovému dokumentu. Praha: AMU, 2001. info
- Jan Gogola ml. Smrt dokumentárnímu filmu. Praha: AMU, 2001. info
- Damasio, Antonio. Descartesův omyl. Emoce, rozum a lidský mozek. Praha: Mladá Fronta, 2000. info
- Baran Alexander. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000. info
- Aristoteles. Poetika. Praha: Svoboda, 1996. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2011/UBKTV074