UBKKB208 Řízení knihoven 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2012
Rozsah
Přednáška 10 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit posluchače s problematikou rozhodování, jeho obsahem a rozsahem. Ukázat základní principy, metody, postupy a techniky rozhodování v podmínkách jistoty, nejistoty a rizika. Dosáhnout pochopení funkce rozhodování jakožto podstaty řízení a úlohu manažera v něm. V předmětu budou probírány konkrétní základní problémy přechodu od teorie k praxi i požadavky pro úspěšnou řídící činnost v podmínkách tržního hospodářství. Prohloubí a zdokonalí předpoklady pro lepší a širší schopnosti rozhodování používáním dalších metod, přístupů a postupů. Posluchači budou seznámeni s postupy při zadávání veřejných zakázek a s příslušnou legislativou. Zvláštní pozornost bude věnována krizovému řízení a krizovému plánu při živelných pohromách. Dozvědí se o možnostech řízení kvality, např. bude rozebrán benchmarking jako jedna z možností. Část přednášek bude věnována managementu změn. Semináře budou sledovat globální prostředí, typy organizací a roli manažerů. Plánování, základy řízení, tvorbu strategických a koncepčních materiálů. Plánování a základy řízení projektů. Zadávání veřejných zakázek. Krizové řízení. Přípravu a uplatnění krizového plánu při živelných pohromách. Možnosti řízení kvality, např. benchmarking ad. Techniky time managementu, optimalizace pracovního zatížení. Metody řízení podle kompetencí. Metody prezentace a sebeprezentace. Vedení porad a diskusí.
Osnova
Obsah přednášek:
I. Teoretická východiska managementu
- vývoj názorů na řízení lidí, hlavní představitelé,
- klasický management,
- manažerská věda.
II. Manažeři a jejich prostředí
- osobnost a role manažera,
- vliv temperamentu na osobnost manažerů,
- pracovní prostředí.
III. Struktura a obsah manažerské práce
- manažerské rozhodování,
- funkce plánování,
- funkce organizování,
- funkce kontrolování.
IV. Manažerské dovednosti
- manažerské styly,
- motivace,
- umění řídit výkon zaměstnanců,
- delegování úkolů,
- týmy, jejich tvorba a řízení,
- řídící komunikace.
V. Implementace marketingu do stylu řízení
- marketingové řízení,
- marketingové prostředí,
- marketingový výzkum,
- marketingový mix.
VI. Fudraising
- plánování,
- budování identity knihovny,
- pravidla úspěšného fundraisingu.
Literatura
    povinná literatura
  • DONNELLY,J. jr.; GIBSON, JAMES L.; IVANCEVICH, JOHN, M. Management. Praha, 2004. info
  • REKTOŘÍK, J. et al. Organizace neziskového sektoru : základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha, 2001. info
    doporučená literatura
  • URBAN, J. Byznys je o lidech. Praha, 2006. info
  • VODÁČEK, L.; VODÁČKOVÁ, O. Moderní management v teorii a praxi. Praha, 2006. info
Informace učitele
Studenti kombinovaného studia zpracují písemnou práci (rozsah a téma bude upřesněn při zahájení semestru). Dále budou zpracovávat úkoly (viz distanční text), které budou postupně elektronicky zasílat vyučujícímu. Vyhodnocení bude prostřednictvím e-mailové konzultace.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.