FPF:UCJOSVOJ Systematické osvojování cizího - Informace o předmětu
UCJOSVOJ Systematické osvojování cizího jazyka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Němčina (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Němčina (dvouoborové) (program FPF, B7310 Filo)
- Cíle předmětu
- Otázce, jak se efektivně učit cizímu jazyku, je v učebnicích cizího jazyka věnováno poměrně málo pozornosti. Většina z nich se omezuje na obvyklá doporučení o důležitosti opakování probrané látky, případně o významu memorování slovní zásoby, která však ve skutečnosti studentům příliš nepomohou. Tato přednáška a seminář si kladou za cíl seznámit posluchače s technikami učení, které mohou být nápomocny systematickému a efektivnímu postupu při nabývání a rozvíjení jazykových kompetencí. V přednášce budou představeny obecné zásady a koncepce učení se cizím jazykům z hlediska metodologie psychologie učení. V semináři budou tyto otázky prakticky prohlubovány a procvičovány. Posluchači se seznámí s technikami, které jim mohou napomoci učit se systematicky a efektivně, s možnostmi kartotečního systému a s metodami memotechniky. Sylabus k přednášce: 1. Cíle učení se cizím jazykům 2. Otázky motivace při učení 3. Psycholingvistika a výuka cizích jazyků I 4. Psycholingvistika a výuka cizích jazyků II 5. Jak zvládnout gramatiku - metody I 6. Jak zvládnout gramatiku - metody II 7. Efektivní práce se slovní zásobou I 8. Efektivní práce se slovní zásobou II 9. Metody pro čtení s porozuměním 10. Metody pro poslech s porozuměním 11. Metody pro dovednost psaní 12. Metody pro dovednost mluvení Sylabus k semináři: 1. Sprachunterricht an der Schule 2. Vokabelheft und Vokabellernprogramm: nützliche Hilfsmittel beim effektiven Lernen? 3. Das Anlegen einer Lernkartei 4. Wie man sich 'typisch tschechische' Fehler abgewöhnt 5. Die Arbeit mit Lehrbuchlektionen und anderen Texten 6. Warum es unsinnig ist, Paradigmen auswendig zu lernen 7. Das Erlernen komplexerer grammatischer Phänomene (Wortstellung, Artikelwahl u.a.). 8. Memotechniken 9. Lernstrategien 10. Empfehlenswerte Lehrmaterialien und wie man damit arbeiten sollte 11. Wie sinnvoll bzw. hilfreich sind die 'Alternativen Methoden' (Superlearning u.a.)? 12. Fremdsprachenlernen ohne Grammatik? Literatura: Balcar, J.: Učme se cizím jazykům. Praha: SPN, 1962. Bimmel, P. / Rampillon, U.: Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin usw.: Langenscheidt, 1997. Butzkamm, W.: Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts. 2. Aufl. Tübingen: Francke, 1993. Kolková, Š.: Mluvit se naučíte mluvením aneb Jak se učit cizím jazykům a vytrvat. Brno: Trojan, 2002. Kollmannová, L.: Jak porozumět cizí řeči. Voznice: Leda, 2003. Leitner, S.: So lernt man lernen. Freiburg: Herder, 1972. Metzig, W. / Schuster, M.: Lernen zu lernen. 5. Aufl. Berlin, Heidelberg, New York: Springer, 2000. Rampillon, U.: Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. München: Hueber, 1995. Rinas, K.: Wenn Sie sagen: "Ich brauche mehr Deutsch üben" - dann haben Sie Recht! Programmierte Übung zum Verlernen typisch tschechischer Deutsch-Fehler. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2001. Rug, W. / Neumann, T. / Tomaszewski, A.: 50 praktische Tips zum Deutschlernen. München: Klett, 1991
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2013/UCJOSVOJ