FPFPGD01 Specific Problems of Teaching Practice

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2014
Extent and Intensity
0/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr.
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je složen ze dvou částí. První část předmětu bude realizována v Opavě a jejím cílem bude prohloubit znalosti studentů o problematice ADHD z didaktického hlediska. Druhá část předmětu bude zaměřena na posilování pedagogických dovedností, bude realizována blokově ve dnech 24. - 28. 11. 2014 v celkovém rozsahu 34 hodin v rekreačním zařízení mimo Opavu. Kurz bude veden zkušenými externími lektory. Doprava, ubytování i stravování bude studentům hrazeno ze společného projektu Fondu vzdělávací politiky na podporu studijních programů zaměřených na přípravu pedagogických pracovníků.
Syllabus (in Czech)
  • SPECIFIČNOST PRÁCE S ADHD
    Výuka proběhne ve dvou blocích ve dnech 11. 11. 2014 (13:50 - 17:10) a 13. 11. 2014 (14:45 - 18:00) v Opavě, v celkovém rozsahu 8 hodin. Kurz bude veden zkušenou lektorkou PhDr. Norou Gavendovou, která má dlouholeté zkušenosti v práci s dětmi s ADHD.
    Studenti v průběhu studia získají základní informace o klinickém obrazu ADHD v rámci předmětu Speciální pedagogika. Kurz bude základní teoretické poznatky prohlubovat zvláště po didaktické stránce. Bude zaměřen na pochopení souvislosti mezi ADHD, poruchami chování, disharmonickém vývoji osobnosti dítěte a poruchami osobnosti (resp. psychopatií) v dospělém věku. Zazní doporučení, která jsou vhodná pro efektivní komunikaci nejen s dětmi, ale v interpersonální komunikaci obecně. Praktický nácvik bude realizován především využitím komunikačních, sebepoznávacích a zpětnovazebných her, technik asertivity a komunikačních metod Schulze von Thuna. Studenti se také naučí krátké relaxace, uplatnitelné ve vyučovacím i výchovném procesu, procvičí si modelování problémových situací ve škole a jejich profesionální zvládnutí.
    PEDAGOGICKÉ DOVEDNOSTI
    Bloková výuka bude realizována v rekreačním zařízení (pro studenty zdarma) mimo Opavu ve dnech 24. - 28. 11. 2014 a bude obsahovat tyto jednotlivé kurzy:
    1. Preventivní program v práci třídního učitele - rozsah 6 hodin
    2. Komunikace s problémovým žákem/studentem, problémovým rodičem - rozsah 6 hodin
    3. Specifika zapojení nadaného (tvořivého) žáka/studenta při společných aktivitách s ostatními - rozsah 6 hodin
    4. Organizace školních akcí (exkurze, výlety, specifické volnočasové aktivity apod.) - rozsah 6 hodin
    5. Přístupný cestovní ruch - rozsah 4 hodiny
    6. "Fungující sborovna" - rozsah 6 hodin
Literature
    required literature
  • Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. info
  • Gavendová, Nora. Korekční programu pro děti s ADHD: rozvoj kompetencí učitelů související s reformou CZ.1.07/1.3.05/11.0006. Opava, Slezská univerzita v Opavě, 2011. ISBN 978-80-7248-647-2. info
  • Machů, Eva. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3. info
  • Šimíčková-Čížková, Jitka. Psychologické aspekty v práci učitele. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2010. ISBN 978-80-7368-913-1. info
  • Hájková, Vanda a kol. Specifika pro hadicapované klienty služeb cestovního ruchu. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2006. info
  • LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9. info
    recommended literature
  • Carter, Ch. R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7. info
  • Vlasatá, M. a kol. ADHD - vím, co s tím?!: příručka o poruše pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Junák - svaz skautů a skautek ČR, 2013. ISBN 978-80-7501-054-4. info
  • Jenett, W. ADHD - 100 tipů pro rodiče a učitele. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0158-6. info
  • Goetz, M., Uhlíková, P. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-630-4. info
  • AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0. info
Assessment methods
Grade
EXAM
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 1 TYD/SEM.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2014/FPFPGD01