FPF:FPFPGD01 Specific Problems of Teaching - Course Information
FPFPGD01 Specific Problems of Teaching Practice
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2014
- Extent and Intensity
- 0/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr.
Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Secondary School Teacher Training in English (programme FPF, N7504 UcSS)
- Secondary School Teacher Training in Czech language and literature (programme FPF, N7504 UcSS)
- Secondary School Teacher Training in History (programme FPF, N7504 UcSS)
- Secondary School Teacher Training in German (programme FPF, N7504 UcSS)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je složen ze dvou částí. První část předmětu bude realizována v Opavě a jejím cílem bude prohloubit znalosti studentů o problematice ADHD z didaktického hlediska. Druhá část předmětu bude zaměřena na posilování pedagogických dovedností, bude realizována blokově ve dnech 24. - 28. 11. 2014 v celkovém rozsahu 34 hodin v rekreačním zařízení mimo Opavu. Kurz bude veden zkušenými externími lektory. Doprava, ubytování i stravování bude studentům hrazeno ze společného projektu Fondu vzdělávací politiky na podporu studijních programů zaměřených na přípravu pedagogických pracovníků.
- Syllabus (in Czech)
- SPECIFIČNOST PRÁCE S ADHD
Výuka proběhne ve dvou blocích ve dnech 11. 11. 2014 (13:50 - 17:10) a 13. 11. 2014 (14:45 - 18:00) v Opavě, v celkovém rozsahu 8 hodin. Kurz bude veden zkušenou lektorkou PhDr. Norou Gavendovou, která má dlouholeté zkušenosti v práci s dětmi s ADHD.
Studenti v průběhu studia získají základní informace o klinickém obrazu ADHD v rámci předmětu Speciální pedagogika. Kurz bude základní teoretické poznatky prohlubovat zvláště po didaktické stránce. Bude zaměřen na pochopení souvislosti mezi ADHD, poruchami chování, disharmonickém vývoji osobnosti dítěte a poruchami osobnosti (resp. psychopatií) v dospělém věku. Zazní doporučení, která jsou vhodná pro efektivní komunikaci nejen s dětmi, ale v interpersonální komunikaci obecně. Praktický nácvik bude realizován především využitím komunikačních, sebepoznávacích a zpětnovazebných her, technik asertivity a komunikačních metod Schulze von Thuna. Studenti se také naučí krátké relaxace, uplatnitelné ve vyučovacím i výchovném procesu, procvičí si modelování problémových situací ve škole a jejich profesionální zvládnutí.
PEDAGOGICKÉ DOVEDNOSTI
Bloková výuka bude realizována v rekreačním zařízení (pro studenty zdarma) mimo Opavu ve dnech 24. - 28. 11. 2014 a bude obsahovat tyto jednotlivé kurzy:
1. Preventivní program v práci třídního učitele - rozsah 6 hodin
2. Komunikace s problémovým žákem/studentem, problémovým rodičem - rozsah 6 hodin
3. Specifika zapojení nadaného (tvořivého) žáka/studenta při společných aktivitách s ostatními - rozsah 6 hodin
4. Organizace školních akcí (exkurze, výlety, specifické volnočasové aktivity apod.) - rozsah 6 hodin
5. Přístupný cestovní ruch - rozsah 4 hodiny
6. "Fungující sborovna" - rozsah 6 hodin
- SPECIFIČNOST PRÁCE S ADHD
- Literature
- required literature
- Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. info
- Gavendová, Nora. Korekční programu pro děti s ADHD: rozvoj kompetencí učitelů související s reformou CZ.1.07/1.3.05/11.0006. Opava, Slezská univerzita v Opavě, 2011. ISBN 978-80-7248-647-2. info
- Machů, Eva. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3. info
- Šimíčková-Čížková, Jitka. Psychologické aspekty v práci učitele. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2010. ISBN 978-80-7368-913-1. info
- Hájková, Vanda a kol. Specifika pro hadicapované klienty služeb cestovního ruchu. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2006. info
- LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9. info
- recommended literature
- Carter, Ch. R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7. info
- Vlasatá, M. a kol. ADHD - vím, co s tím?!: příručka o poruše pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Junák - svaz skautů a skautek ČR, 2013. ISBN 978-80-7501-054-4. info
- Jenett, W. ADHD - 100 tipů pro rodiče a učitele. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0158-6. info
- Goetz, M., Uhlíková, P. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-630-4. info
- AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0. info
- Assessment methods
- Grade
EXAM - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 1 TYD/SEM.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2014/FPFPGD01