FPF:UBKTV032 Dramaturgický seminář I - Informace o předmětu
UBKTV032 Dramaturgický seminář I
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Praktické seznámení s dramaturgií - s primárními elementy, strukturou a pravidly stavby filmového díla, včetně dramaturgicko-stavebních specifik jednotlivých filmových žánrů, a srovnání typových vymezení příběhu, jak je praktikují zejména americká a evropské kinematografie.
- Osnova
- Pedagogickým východiskem předmětu je záměr seznámit studenty s dramaturgií jako s možným vnímáním nejen audiovizuálního díla, ale také světa. Cílem v daných semestrech je osvojení základních metodických postupů a nástrojů, vhodných k analýze vznikajícího i ?hotového? scénáře, odhadovat a kultivovat jejich potenciál, téma, tvar a styl, čili rozvíjet schopnosti dramaturgického úsudku. Jednou z metod bude rovněž intenzivní rozbor školních i profesionálních scénářů, vznikajících i realizovaných, s následnou konfrontací s filmem.
Na konkrétních příkladech se budou studenti učit také řešit dílčí scenáristické a dramaturgické problémy, jakými jsou vyprávění obrazem, význam střihu, charakteristika figur, charakterotvorný dialog, problematika expozice figur a prostředí. Smyslem je rovněž představit studentům specifika psaní pro filmový obraz, základy dramatického vyprávění a aplikovanou dramaturgii, tedy seznámení se základními dramaturgickými pojmy (charakter, konflikt, struktury příběhu klasické i novodobé, filmové žánry, nové postupy vyprávění apod.) a jejich předvedení a výklad na konkrétních ukázkách z filmů. Tato znalost dovolí studentům nejen hlouběji chápat filmový scénář, ale i pojmenovat jeho případné chyby a navrhovat řešení.
- Pedagogickým východiskem předmětu je záměr seznámit studenty s dramaturgií jako s možným vnímáním nejen audiovizuálního díla, ale také světa. Cílem v daných semestrech je osvojení základních metodických postupů a nástrojů, vhodných k analýze vznikajícího i ?hotového? scénáře, odhadovat a kultivovat jejich potenciál, téma, tvar a styl, čili rozvíjet schopnosti dramaturgického úsudku. Jednou z metod bude rovněž intenzivní rozbor školních i profesionálních scénářů, vznikajících i realizovaných, s následnou konfrontací s filmem.
- Literatura
- doporučená literatura
- MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů,médií a multimédií). Praha, 2008. info
- NOVOTNÝ, D. J. Budování příběhu. Praha, 2007. info
- FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha, 2007. info
- WAJDA, A. Moje filmy. Olomouc, 1996. info
- CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha, 1993. info
- MATHAUSOVÁ, M. 12 pádů scenáristiky. Praha, 1990. info
- KERR, W. Jak nepsat hru. Praha, 1963. info
- Informace učitele
- Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2014/UBKTV032