UBKKK036 Projektování automatizace knihoven

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2016
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má za cíl seznámit posluchače s děním ohledně projektování - projektová dokumentace, subjekty účastnící se procesu projektování, proces plánování projektu, projektový úkol, projekt, tvorba koncepcí a strategií,atd. Část přednášek je věnována grantům a vůbec financování různých projektů. Dále stavu automatizace v knihovnách v ČR a ve světě. Obsahové náplni profese systémových knihovníků a jejich roli v procesu projektování automatizace knihoven. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • Osnova přednášek
    1. Úvod do problematiky a definice základních pojmů.
    2. Projektová činnost, smysl projektování jako tvůrčí činnosti zaměřené na výstavbu nových provozů a objektů nebo na jejich rekonstrukci.
    2.1 Plán, projekt a jejich vztah k procesu tvorby, rozvoje a provozu systému. Pojem koncepce jako východiska plánování a projektování. Tvorba koncepce na základě analýzy vývojových trendů, aktuálního stavu provozování systému, zjištěných uživatelských požadavků a předpokladu reálných podmínek pro uplatnění koncepce.
    2.2 Plán jako výraz termínovaného postupu naplňování koncepce. Strategické a krátkodobé plánování v knihovnictví. Věcná a finanční část plánu. Vztah plánu a projektu.
    2.3 Podstata projektování jako tvorba nástrojů výstavby systému od koncepce po uživatelskou dokumentaci.
    2.4 Cíle projektových činností: inovace stávajících provozů, racionalizace nevyhovujících postupů, vybudování nových zpracovatelských linek a služeb. Hlavní kritéria kvality projektu: ekonomické (z hlediska provozu), funkční (z hlediska uspokojování uživatelských potřeb), technické a technologické (z hlediska uplatnění dostupných prostředků).
    2.5 Přístupy k projektování: implementační, konstrukční a plánovací. Obecné metody.
    3. Postup projektování.
    3.1 Stádia projektování a projektové stupně.
    3.2 Záměr projektu. Definování subjektů.
    3.3 Náležitosti související s projektováním.
    3.4 Formulace předpokládaných přínosů realizace projektu. Výběr hledisek pro hodnocení přínosů.
    4. Metodika projektování.
    4.1 Stádium předprojektové přípravy. Pracovní hypotéza. Možnosti alternativních řešení.
    4.2 Vytvoření projektového úkolu jako závěrečného výsledku prací v rámci předprojektového stádia.
    4.3 Vytvoření prováděcího projektu.
    5. Projektový úkol.
    5.1 Úvodní zpráva.
    5.2 Průzkum a analýza výchozího stavu provozu systému.
    5.3 Požadavky na cílové chování systému.
    5.4 Rámcový návrh systému.
    5.5 Zabezpečení provozu systému.
    5.6 Požadavky na analytické, projekční a programátorské kapacity pro zpracování a ověření projektu AKIS.
    5.7 Ekonomika provozu systému a jeho efektivnost (odhad přímého i nepřímého přínosu, odhad návratnosti vynaložených nákladů).
    6. Prováděcí projekt (PP).
    6.1. Obsah PP.
    6.2 Složení souboru projektové dokumentace PP.
    7. Ověřovací stadium a uvedení systému do rutinního provozu.
Literatura
    povinná literatura
  • BLACK, K. Project Management for Library and Information Service Professionals. London : ASLIB, 1996. info
  • MOLNÁR, Z. Projektování automatizovaných informačních systémů. Praha, 1991. info
  • KIMLIČKA, Š. Teória projektovania knižnično-informačných systémov. Bratislava, 1984. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s diskusí
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Informace učitele
Kritéria pro zvládnutí zkoušky
Zkouška je formou písemného testu, student vypracuje tři zadané otázky, popíše z jaké literatury čerpal, uvede příklady z praxe apod. Za každou správně zodpovězenou otázku získá max. 5 bodů (max. 15 bodů A, 14 bodů B, 13 bodů C, 12 bodů D, 11-10 bodů E, 9 a méně bodů F/neprospěl). Písemný test je v rozsahu obsahového zaměření přednášek, s důrazem na základní orientaci v problematice. Aktualizace 12/13!

AktivityNáročnost [h]
Domácí příprava na výuku10
Přednáška10
Příprava na zkoušku10
Účast na výuce6
Zkouška2
Celkem38
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019.