FPF:UBKTN029 Analytický seminář - Informace o předmětu
UBKTN029 Analytický seminář
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2016
- Rozsah
- 1/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Mikuláš Odehnal (přednášející)
MgA. Mikuláš Odehnal (cvičící) - Garance
- MgA. Mikuláš Odehnal
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, N8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Kurz seznámí studenty s různými filmovými styly, žánry a formami prostřednictvím analýzy jednotlivých složek promítaných filmů nebo ukázek z nich. Ozřejmí rozdíly mezi tzv. hraným, dokumentárním a animovaným filmem, představí používanou terminologii a metody filmového rozboru. Důraz bude kladen na rozmanitost přístupů různých autorů v dějinách filmu i nové možnosti filmového vyjadřování.
- Osnova
- Během semináře si studenti sami vyzkouší analytický rozbor audiovizuálního díla, od záběru přes obrazy, sekvence až ke komplexnímu pohledu na celý film. Cílem kurzu je osvojení dovedností formální analýzy jednotlivých složek filmového díla na příkladu promítnutých snímků (jako např. střihové skladby, zvukové koncepce nebo obrazového ztvárnění). Důraz bude přitom kladen jak na zvládnutí odborné umělecké, tak technické terminologie. Studenti budou vedeni k tomu, aby dokázali do analytického myšlení zahrnout i prvky tzv. nové filmové historie (sociálně-politický, ekonomicko-hospodářský, kulturně-antropologický či geografický kontext vzniku filmu). Kurz seznámí studenty s možnostmi komparace i základními žánry kritického psaní (např. recenze, metarecenze, reflexe, analýza, tematizovaná imprese, anotace pro katalog, parafráze textu o filmu apod.).
- Během semináře si studenti sami vyzkouší analytický rozbor audiovizuálního díla, od záběru přes obrazy, sekvence až ke komplexnímu pohledu na celý film. Cílem kurzu je osvojení dovedností formální analýzy jednotlivých složek filmového díla na příkladu promítnutých snímků (jako např. střihové skladby, zvukové koncepce nebo obrazového ztvárnění). Důraz bude přitom kladen jak na zvládnutí odborné umělecké, tak technické terminologie. Studenti budou vedeni k tomu, aby dokázali do analytického myšlení zahrnout i prvky tzv. nové filmové historie (sociálně-politický, ekonomicko-hospodářský, kulturně-antropologický či geografický kontext vzniku filmu). Kurz seznámí studenty s možnostmi komparace i základními žánry kritického psaní (např. recenze, metarecenze, reflexe, analýza, tematizovaná imprese, anotace pro katalog, parafráze textu o filmu apod.).
- Literatura
- doporučená literatura
- Časopisy Film a doba, Cinemapur/Cinepur, Iluminace, Kino-ikon, Cahiers du Cinéma, Positif, Sight & Sound, Screen, Variety, Kino. info
- Deníky uvádějící filmové recenze a kritiky. info
- SZCEPANIK, P., ANDĚL, J. (eds.). Stále Kinema: antologie českého filmového myšlení 1904-1950. Praha: NFA, 2008. info
- SVOBODA, J. Skladba a řád. Český teoretik filmu a televize Jan Kučera. Praha: NFA, 2007. info
- VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005. info
- BLÁHA, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004. info
- DELEUZE, G. Obraz-pohyb a Obraz-čas. Praha: NFA, 2000. info
- VALUŠIAK, J. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. Praha, AMU, 2000. info
- MUKAŘOVSKÝ, J. Studie I. Brno: Host, 2000. info
- THOMPSONOVÁ, K. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace, č. 1, 1998. info
- CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha, 1996. info
- ARISTOTELES. Poetika. Praha: Svoboda, 1996. info
- ŠALDA, F. X. Šaldův zápisník. Praha: Lidové noviny, 1992. info
- Informace učitele
- Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2016/UBKTN029