UIKSB06 Selected Chapters of Information Literacy
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2016
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Kamil Matula, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D.
Institute of Computer Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné zvládnutí a ukončení předmětu "Vybrané kapitoly z informační výchovy".
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Information studies with the focus on library science (programme FPF, B7201 InSK)
- Course objectives
- The aim of this course is to present the basic knowledge from infromation user's and reader's psychology in the library-information environment, and then outline a connection this course has to pedagogy, psychology, sociology and literature-scientific disciplines. Then it focuses on pegagogical processes in relation to the information user, especially on the specific librarian methods of working with users, categorization of information users and readers, the individual and collective methods of working with users, information institutions and library information policies, basic methods of readers' information needs research in the context of current development of library and information science.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Předmět informační výchovy a bibliopedagogiky - vymezení a základní charakteristiky
2. Základní interdisciplinární vztahy k pedagogice, psychologii, sociologii a literární vědě
3. Proces čtení a osobnost čtenáře, uživatele informací
4. Psychologické a fyziologické aspekty procesu čtení a čtenářské návyky
5. Poruchy čtení, jejich náprava, účinky četby a jejího působení
6. Informační výchova čtenářů, uživatelů informací
7. Základní metodika práce se čtenáři a uživateli v knihovnách - individuální, kolektivní
8. Výzkumy čtenářských a informačních potřeb
- 1. Předmět informační výchovy a bibliopedagogiky - vymezení a základní charakteristiky
- Literature
- recommended literature
- VYMĚTAL, Jan; DIAČIKOVÁ, Anna; VÁCHOVÁ, Miriam. Informační a znalostní management v praxi. info
- VYMĚTAL, Jan; VÁCHOVÁ, Miriam. Úvod do studia odborné literatury. info
- SEDLÁČKOVÁ, B. Dokumentografie : část 1., Typologie dokumentů. info
- VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. info
- INTUTE. Internet Detective : wise up to the Web. 2008. URL info
- VYMĚTAL, Jan; DIAČIKOVÁ, Anna; VÁCHOVÁ, Miriam. Informační a znalostní management v praxi. Praha, 2006. ISBN 80-86920-01-1. info
- VRZÁČEK, Jan. Nová role školních knihoven. Brno, 2004. ISBN 80-7051-155-9. info
- Vláda ČR. Zákon č. 527/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informační služeb (knihovní zákon). Praha, 2004. URL info
- kolektiv. KTD - Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV). Praha, 2003. URL info
- DOMBROVSKÁ, Michaela. Informační gramotnost : funkční gramotnost v informační společnosti. Praha, 2002. URL info
- VYMĚTAL, Jan; VÁCHOVÁ, Miriam. Úvod do studia odborné literatury. Praha, 2000. ISBN 80-86199-19-3. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis - Assessment methods
- Credit
Seminar work
Credit test - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Theoretical understanding of basic problém in information literky.
- Enrolment Statistics (Winter 2016, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2016/UIKSB06