FPF:UBKTV017 Současný český jazyk III - Informace o předmětu
UBKTV017 Současný český jazyk III
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2017
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- UBKTV001 Současný český jazyk I || UBKTV080 Současný český jazyk I
Orientace v obsahu předmětů TV001 a TV007. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem výuky je zvládnout účinné analyzační a kompoziční postupy pro práci s mluveným i psaným textem.
- Osnova
- Třetí a závěrečná část předmětu Současný český jazyk je věnována nadvětné kompozici psaného a mluveného textu. Ve výkladech jsou usouvztažňovány poznatky z předchozích dvou částí předmětu - ty se soustředily na aktuální výrazové prostředky zvukové a obsahové roviny textu. Kompozice textu (mluveného i psaného) je vztahována ke kontextu, jsou využívány i poznatky z nejazykových předmětů absolvovaných v 1. ročníku. V seminářích jsou studenti seznamováni s těmi analyzačními postupy, jež jsou účinnou přípravou k cílené modifikaci pracovního textu. K definování funkce analyzovaného (i produkovaného) textu jsou využity vybrané pozantky ze stylistiky.
1. Vývoj myšlení o jazyce
2. Vlastnosti textu v závislosti na činnosti ? míšení ?stylů?
3. Texty reálné komunikace ? text odborný, populárně naučný, učební
4. Texty reálné komunikace ? text publicistický, esejistický
5. Texty reálné komunikace ? texty rétorické
6. Texty ?hry na komunikaci? ? umělecký text
7. Mluvenost a psanost
8. Formální vlastnosti psaného textu
- Třetí a závěrečná část předmětu Současný český jazyk je věnována nadvětné kompozici psaného a mluveného textu. Ve výkladech jsou usouvztažňovány poznatky z předchozích dvou částí předmětu - ty se soustředily na aktuální výrazové prostředky zvukové a obsahové roviny textu. Kompozice textu (mluveného i psaného) je vztahována ke kontextu, jsou využívány i poznatky z nejazykových předmětů absolvovaných v 1. ročníku. V seminářích jsou studenti seznamováni s těmi analyzačními postupy, jež jsou účinnou přípravou k cílené modifikaci pracovního textu. K definování funkce analyzovaného (i produkovaného) textu jsou využity vybrané pozantky ze stylistiky.
- Literatura
- povinná literatura
- ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha, 2008. info
- ČERNÁ, A., aj. Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002. info
- DANEŠ, F., a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997. info
- ČMEJRKOVÁ, S., aj. Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha: Academia, 1997. info
- doporučená literatura
- ČMEJRKOVÁ, S. - DANEŠ, F. - SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. info
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Individuální konzultace
Laboratorní praktika
Seminární výuka
monologická (výklad, přednáška) - Metody hodnocení
- Známkou
Kombinovaná zkouška - Informace učitele
- Docházka - 80 %
Seminární práce - stylově čistý odborný text na zvolené téma. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2017/UBKTV017