UCJNNK23 Activating of Students

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2018
Extent and Intensity
0/8/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
  • German (programme FPF, N7310 Filo)
Course objectives (in Czech)
Seminář je věnován možnostem aktivizace žáků ve výuce cizího jazyka. Činnostně zaměřená komunikativní výuka vyžaduje využívání nových metod interakce, při kterých jsou žáci v centru pozornosti, a je vyžadována jejich aktivní spolupráce. Předmět seznámí studenty s různými aktivizačními metodami výuky cizích jazyků, jako jsou různé ledolamky, týmové hry, hraní rolí, různé formy diskuze, případové studie, cvičení na stanovištích a projekty. Sylabus: 1. Motivation 2. Eisbrecher 3. Aufgaben zur Entwicklung der Gruppendynamik 4. Ratespiele 5. Kombinieren und Argumentieren 6. Aktivitäten für Multiple-Intelligenzen 7. Autonomes Lernen 8. Rollenspiele 9. Diskussionen 10. Arbeit an Lernstationen 11. Planspiele 12. Projekte Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H.-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel:Francke Verlag, 1995. Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner,G.: Deutschunterricht planen. Berlin/München: Langenscheidt, 1998. Bimmel, P. / Rampillon: Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin/München: Langenscheidt, 2000. Helbig, G.: Deutsch als Fremdsprache: ein internationales Handbuch. 1. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Helbig, G.: Deutsch als Fremdsprache: ein internationales Handbuch. 2. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Medlíková, O.: Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. Praha: Grada, 2010. Puchta, H. etc.: Multiple-Inteligenzen im DaF-Unterricht. München: Hueber, 2009. Schwerdtfeger, I. C.: Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin, München: Langenscheidt, 2001. Šoférová, J.: Lektroské finty: jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada, 2008. Vopel, K. W.: Interaktions Spiele für Jugendliche. Salzhausen: iskopress, 2006. Wallenwein, G.: Spiele : der Punkt auf dem i : kreative Übungen zum Lernen mit Spaß. Weinheim: Beltz, 2003. Wicke, R.E.: Herz oder Pistole: Kommunikatives für Unterricht. München: Hueber, 2007.
Syllabus
  • 1. Warming-up
    2. Icebreaker
    3. Team building
    4. Activities
    5. Combination games
    6. Activities for Multiple Intelligences
    7. Autonomous learning
    8. Role-play
    9. Expert groups
    10. Discussion
    11. Learning stations
    12. Projects
Literature
    recommended literature
  • König, Stefan. Warming-up in Seminar und Training: Übungen und Projekte zur Unterstützung von Lernprozessen. Weinheim. ISBN 3-407-36423-7. info
  • Funk, Hermann. Deutsch lehren lernen Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin, 2014. ISBN 978-3-12-606968. info
  • Dömischová, Ivona. Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-2915-1. info
Language of instruction
German
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Portfolio of methods including preparation and self-reflection
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (Winter 2018, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2018/UCJNNK23