FPF:UCJNNK23 Activating of Students - Course Information
UCJNNK23 Activating of Students
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2018
- Extent and Intensity
- 0/8/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- German (programme FPF, N7310 Filo)
- Course objectives (in Czech)
- Seminář je věnován možnostem aktivizace žáků ve výuce cizího jazyka. Činnostně zaměřená komunikativní výuka vyžaduje využívání nových metod interakce, při kterých jsou žáci v centru pozornosti, a je vyžadována jejich aktivní spolupráce. Předmět seznámí studenty s různými aktivizačními metodami výuky cizích jazyků, jako jsou různé ledolamky, týmové hry, hraní rolí, různé formy diskuze, případové studie, cvičení na stanovištích a projekty. Sylabus: 1. Motivation 2. Eisbrecher 3. Aufgaben zur Entwicklung der Gruppendynamik 4. Ratespiele 5. Kombinieren und Argumentieren 6. Aktivitäten für Multiple-Intelligenzen 7. Autonomes Lernen 8. Rollenspiele 9. Diskussionen 10. Arbeit an Lernstationen 11. Planspiele 12. Projekte Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H.-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel:Francke Verlag, 1995. Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner,G.: Deutschunterricht planen. Berlin/München: Langenscheidt, 1998. Bimmel, P. / Rampillon: Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin/München: Langenscheidt, 2000. Helbig, G.: Deutsch als Fremdsprache: ein internationales Handbuch. 1. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Helbig, G.: Deutsch als Fremdsprache: ein internationales Handbuch. 2. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Medlíková, O.: Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. Praha: Grada, 2010. Puchta, H. etc.: Multiple-Inteligenzen im DaF-Unterricht. München: Hueber, 2009. Schwerdtfeger, I. C.: Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin, München: Langenscheidt, 2001. Šoférová, J.: Lektroské finty: jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada, 2008. Vopel, K. W.: Interaktions Spiele für Jugendliche. Salzhausen: iskopress, 2006. Wallenwein, G.: Spiele : der Punkt auf dem i : kreative Übungen zum Lernen mit Spaß. Weinheim: Beltz, 2003. Wicke, R.E.: Herz oder Pistole: Kommunikatives für Unterricht. München: Hueber, 2007.
- Syllabus
- 1. Warming-up
2. Icebreaker
3. Team building
4. Activities
5. Combination games
6. Activities for Multiple Intelligences
7. Autonomous learning
8. Role-play
9. Expert groups
10. Discussion
11. Learning stations
12. Projects
- 1. Warming-up
- Literature
- recommended literature
- König, Stefan. Warming-up in Seminar und Training: Übungen und Projekte zur Unterstützung von Lernprozessen. Weinheim. ISBN 3-407-36423-7. info
- Funk, Hermann. Deutsch lehren lernen Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin, 2014. ISBN 978-3-12-606968. info
- Dömischová, Ivona. Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-2915-1. info
- Language of instruction
- German
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Portfolio of methods including preparation and self-reflection
- Enrolment Statistics (Winter 2018, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2018/UCJNNK23